Na enkele keynote presentaties presenteerde de industrie haar voorstellen voor aanpassingen in Reglement 13. Deze werden uitvoerig besproken. Daarnaast kregen aanwezigen de gelegenheid om met trekker-opleggercombinaties te rijden die uitgerust waren met assen van verschillende leveranciers, om zelf de prestaties en het gedrag van deze assen in de praktijk te ervaren. Deelnemers konden onder andere ervaring opdoen in voertuigen van de volgende fabrikanten: BPW, Econogy, Jost, Krone, SAF, Schmitz en Trailer Dynamic.
Als RAI Vereniging zijn we zeer positief over deze bijeenkomst. Het is waardevol om als industrie en beleidsmakers gezamenlijk te werken aan toekomstgerichte regelgeving. Onze lang gekoesterde wens om de generatoras en aangedreven as officieel toe te staan in Reglement 13 komt hiermee een belangrijke stap dichterbij.
De bijeenkomst heeft in ieder geval geleid tot een concreet voorstel om in de eerste fase Reglement 13 aan te passen zodat de generatoras toegestaan wordt. In fase twee zal worden gewerkt aan de toelating van de aangedreven as.
Het voorstel voor de aanpassing van Reglement 13 met betrekking tot de generatoras zal in een VN werkgroep in juni besproken worden, wordt het voorstel aangenomen dan gaat RDW Europa vragen of zij, voor uitlopend op de formele ingang, al trailers met generator as kunnen toestaan. Dit zou op zijn vroegst eind van het jaar bekend kunnen zijn.