“Dit is een uiterst gevoelig onderwerp,” zei Benjamin Krieger, Secretaris-Generaal van CLEPA. “Wij roepen alle partijen op om hier met integriteit en de grootst mogelijke zorgvuldigheid mee om te gaan. Onze toeleveringsketen is diep met elkaar verweven, en de transitie naar duurzame mobiliteit in Europa hangt af van een stabiel ecosysteem voor halfgeleiders,” voegde hij eraan toe. “Automotive-toeleveranciers worden zwaar getroffen als tussenschakel tussen producenten van kritieke componenten en voertuigfabrikanten. Wij roepen alle betrokken partijen op om constructief samen te werken en snel tot werkbare, onmiddellijke oplossingen te komen om productieverstoringen in de gehele waardeketen van de auto-industrie te voorkomen.”
CLEPA brengt het unieke perspectief en de operationele ervaringen van Europese toeleveranciers naar voren, die elders niet altijd voldoende worden weerspiegeld. “Het is van groot belang dat de stem van onze leden wordt meegenomen in de discussies en oplossingen, zowel op industrieel als politiek niveau, zodat doeltreffende maatregelen kunnen worden genomen,” aldus Benjamin Krieger.
Waarom gebeurt dit?
De verstoring vindt plaats ondanks herhaalde verzoeken van toeleveranciers om de inkoop en productie over meer locaties te spreiden. Nexperia is weliswaar actief in Europa, maar er blijft sprake van een structureel onevenwicht. Beslissingen die in de afgelopen jaren zijn genomen, hebben ertoe geleid dat Europa onvoldoende capaciteit heeft voor de assemblage en verpakking van halfgeleiders – en nu worden de gevolgen daarvan zichtbaar. Deze situatie onderstreept duidelijk de strategische noodzaak om de lokale productiecapaciteiten te versterken.
Chips zijn essentieel voor voertuigelektronica en voor wel 700 andere kritieke componenten. Toeleveranciers worden als eersten en het hardst getroffen door verstoringen in de levering van halfgeleiders. De huidige situatie vormt een ernstige bedreiging voor de productiecapaciteit en kan binnen enkele dagen al gevolgen hebben voor de output. Het tekort heeft bovendien een aanhoudend effect op belangrijke elektronische systemen, zoals radarsensoren, die alleen al ongeveer één miljoen chips per week verbruiken.
CLEPA roept alle betrokken partijen op om snel en pragmatisch samen te werken aan oplossingen die de continuïteit van de productie in de Europese auto-industrie kunnen waarborgen.


