Nieuws

Corridors voor zwaar batterij-elektrisch transport: van bottleneck naar vliegwiel

De transitie naar zero-emissie zwaar transport staat op een kruispunt. Waar de technologie klaar is, blijft de infrastructuur achter. Elektrische trucks worden inmiddels aangeboden en verkocht, maar het ontbreekt aan voldoende laadmogelijkheden langs de routes waar het echt moet gebeuren: de logistieke corridors. Zonder zekerheid over energie­voorziening, netaansluiting, laadtijd en de kosten voor het laden blijven investeringen uit, met het risico dat Nederland zijn sterke positie in de automotive en uiteindelijk ook de belangrijke sector logistiek verliest.

Corridors voor zwaar batterij-elektrisch transport: van bottleneck naar vliegwiel

Foto: Milence

RAI Automotive Industry NL roept op tot een versnelde realisatie van de eerste charging corridors in samenwerking met overheid, logistieke sector, netbeheerders en industrie. Deze corridor moet niet op zichzelf staan, maar ingebed worden in een breder eco­systeem waarin depotladen, publiek laden maar ook projecten zoals ook bijvoorbeeld Charging Energy Hubs (CEH) cruciaal zijn.

De uitdaging: infrastructuur is nu de remmende factor

Zowel Europese als nationale wetgeving leggen zware emissiereductie-eisen op aan vrachtvervoer. In 2030 moet ongeveer 30% van de nieuwe heavy-duty voertuig­en zero-emissie zijn om de dan geldende eisen van 45% CO2 reductie te kunnen behalen, zelfs oplopend tot 90% in 2040. De industrie investeert al jaren massaal in elektrische aandrijflijnen, batterijproductie en voertuig­platforms. Kijk naar initiatieven van onder andere DAF, VDL, TNO en het bredere Battery Competence Cluster-NL (BCC-NL).

Toch dreigt een patstelling. De benodigde laadinfrastructuur algemeen en met name op strategische corridors blijft achter. De markt is bereid te investeren, maar mist zicht op energiezekerheid, vergunningen en beleidscontinuïteit. Hierdoor dreigt de elektrificatie van zwaar transport vooral in landen als Duitsland en Zweden wel van de grond te komen, waar ook de infrastructuur wel voortvarend wordt uitgerold, daar waar deze uitrol in Nederland stagneert.

Wat is een ZE-corridor en waarom is het zo belangrijk?

Een Zero Emissie-corridor (ZE-corridor) is een logistieke hoofdroute voorzien van voorspelbare en krachtige snellaad-infrastructuur, 400KW tot >1 MW per charger en meerdere chargers per locatie), met gegarandeerde energieaansluiting, beschikbaarheid en interoperabiliteit. In tegenstelling tot stedelijke ZE-zones, die belangrijk zijn maar slechts een klein deel van het probleem oplossen, richten corridors zich op de plekken waar de meeste kilometers én CO₂-uitstoot worden gerealiseerd.

Voor logistieke bedrijven is een functionerende corridor het verschil tussen een renderend en realistisch of onhaalbaar businessmodel voor elektrische trucks. Zonder infrastructuur geen sluitende TCO, zonder TCO geen kostenvoordeel, en zonder kostenvoordeel geen motivatie voor transitie.

Impulsproject: de eerste Nederlands-Duitse batterijcorridor

RAI Automotive Industry NL werkt met partners aan een pilot voor de eerste batterij-elektrische corridor tussen Nederland en Duitsland. De opzet:

  • 4 tot 6 megawatt-laadlocaties langs een hoofdroute (in beide richtingen);
  • Snelle doorlooptijd: realisatie inclusief vergunningen en netaansluitingen binnen 12 maanden;
  • 250+ elektrische trucks in gebruik vanaf 2027, gereden door minstens tien logistieke operators. Deze corridor is geen proefproject, maar een springplank naar Europese schaal. Door krachten te bundelen ontstaat er een investeringsklimaat waarin bedrijven durven te elektrificeren met directe voordelen voor de Nederlandse batterijsector.

Batterijketen als economische motor

De corridorbenadering komt ook direct tegemoet aan de ambities van de Nederlandse batterijketen, vertegenwoordigd binnen het Battery Competence Cluster – NL. Bedrijven zoals ELEO, LionVolt, Cleantron en LeydenJar leveren essentiële technologieën voor de nieuwe generatie batterijpakketten. Zonder concrete toepassingen in de grote Heavy Duty industrie in Nederland riskeren zij hun groeimarkten elders te moeten zoeken. De corridor fungeert daarmee als een proeftuin en vitrinekast in één: het biedt Nederlandse bedrijven ruimte om op schaal te testen, valideren en profileren, met sterk toegenomen internationale exportkansen als gevolg.

Van corridor naar eco­systeem: de rol van Charging Energy Hubs

Alleen laadpalen plaatsen is niet genoeg. Elektrificatie op schaal vraagt om een nieuw energie­systeem: flexibel, slim en ruimtelijk geïntegreerd. Hier komt het project Charging Energy Hubs (CEH) in beeld. Binnen CEH wordt gewerkt aan knooppunten waar logistiek, netbeheer, opslag en laadinfrastructuur samenkomen.
Zo ontstaat een systeem waarbij:

  • Netcongestie wordt voorkomen via lokale buffering en slimme aansturing;
  • Logistieke planning en energievraag optimaal op elkaar worden afgestemd;
  • Locaties zoals het CEH-project in Veghel fungeren als praktijkvoorbeelden voor toekomstig schaalbare corridorontwikkeling.

De CEH-aanpak biedt replicatiemodellen die cruciaal zijn voor corridors: van locatiekeuze en governance tot financieringsmodellen en load balancing.

Van visie naar uitvoering: nu is het moment

De oproep is helder: geef de corridor een vliegende start. Dat betekent:

  • Prioriteit voor vergunningverlening en netaansluiting op logistieke assen;
  • Regie vanuit de overheid op planning en realisatie;
  • Commitment van alle ketenpartners: van voertuig­fabrikant tot logistiek dienstverlener, van energiebedrijf tot gemeente.
  • Stimuleer logistieke partijen ook vanuit de kostenkant, dit zodat zij hun TCO makkelijker rond kunnen krijgen voor E-trucks en dit deze horde makkelijker genomen kan worden.

Met de pilot corridor Rotterdam – Duisburg als startpunt en CEH als systeemversterker, kunnen we de batterijtransitie van zwaar transport écht versnellen binnen Nederland.

De industrie is er klaar voor. Nu de infrastructuur nog.