Nieuws

Duitsland en Nederland versterken samenwerking op gebied waterstof

Staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) ondertekende vorige maand in Duisburg drie intentieverklaringen op het gebied van waterstof. Twee met de federale Duitse overheid en een met de deelstaat Noordrijn-Westfalen. De ondertekeningen vonden plaats als onderdeel van het werkbezoek van Koning Willem-Alexander aan Noordrijn-Westfalen op 14 november. Gelijktijdig met het werkbezoek van de Koning nam onder leiding van de staatssecretaris een veertigtal Nederlandse bedrijven deel aan een economische missie over waterstof.

Duitsland en Nederland versterken samenwerking op gebied waterstof

Hernieuwbare waterstof gaat de komende jaren een grote rol spelen in de verduurzaming van de industrie en de transportsector. Hiervoor zijn grote volumes hernieuwbare waterstof nodig. Binnen Europa hebben Nederland en Duitsland het meeste waterstof nodig. Om in deze vraag te voorzien zullen Duitsland en Nederland zowel waterstof zelf produceren als importeren, waarbij Nederland belangrijke havenfaciliteiten heeft om import mogelijk te maken voor beide landen. Zodoende ontstaat er op termijn een Noordwest-Europese waterstofmarkt waarbij Nederland zich tot een van de belangrijkste waterstofhubs van de regio kan ontwikkelen.

Delta Rijn Corridor

Nederland werkt er aan om met haar nationale backbone (waterstofnetwerk) hernieuwbare waterstof zo snel mogelijk naar de Nederlandse industrie te transporteren en daarnaast om ons land tot een belangrijke regionale hub te ontwikkelen. Eind oktober is de aanleg van de eerste waterstofleiding door Gasunie gestart. Door de koppeling van de nationale waterstofnetwerken kan de ontwikkeling van de regionale waterstofmarkt een belangrijke impuls krijgen waarmee ook aan de behoefte van een deel van de Duitse energie kan worden voorzien. Hierover zijn afspraken tot nauwe samenwerking gemaakt tussen de Nederlandse en de Duitse federale overheid.

De Delta Rijn Corridor is een privaat project. In Nederland bestaat dit project uit een CO2-leiding, 6 gigawatt aan gelijkstroomkabels en een waterstofleiding die tevens onderdeel is van het landelijke transportnetwerk voor waterstof. In Duitsland ligt de focus op waterstof en CO2.

H2Global

Een andere prioriteit betreft de samenwerking op het gebied van de invoer van hernieuwbare waterstof. Geïmporteerde waterstof is nog niet tegen commercieel aantrekkelijke prijzen beschikbaar. Daarom heeft de Duitse overheid voor het aantrekken van importen in 2021 het subsidiemechanisme H2Global geïntroduceerd, een publiek-privaat samenwerkingsverband met als doel hernieuwbare waterstof op de wereldmarkt in te kopen tegen een zo laag mogelijke prijs. H2Global compenseert vervolgens het eventuele prijsverschil tussen de inkoop- en de verkoopprijs. Nederland vindt H2Global een goede aanvulling op het Nederlandse importbeleid van hernieuwbare waterstof en heeft daarom besloten om samen met Duitsland een tender te ontwikkelen. Beide landen leggen elk € 300 miljoen in voor een gezamenlijke internationale aanbesteding voor de import van hernieuwbare waterstof vanaf 2027.