Nieuws

EU-automotivepakket zet debat in beweging, maar laat cruciale kwesties voor de industrie onopgelost

Het onlangs aangekondigde Automotive Package van de Europese Commissie zet een eerste positieve stap richting technologieneutraliteit. In de praktijk zijn de voorgestelde maatregelen echter te complex, doen zij onvoldoende om de crisis in de automobielsector het hoofd te bieden en bieden zij geen afdoende bescherming voor Europese productie en werkgelegenheid tegen internationale concurrentie. Belangrijke zorgen van de toeleverende automotive-industrie blijven daarmee onbeantwoord.

EU-automotivepakket zet debat in beweging, maar laat cruciale kwesties voor de industrie onopgelost

Het pakket opent mogelijkheden voor plug-in hybrides, range extenders en voertuig­en met verbrandingsmotoren om ook na 2035 deel uit te blijven maken van het automotive landschap. Daarnaast wordt de klimaatdoelstelling aangepast van volledige CO₂-neutraliteit naar 90% in datzelfde jaar. De resterende 10% is alleen flexibel indien deze wordt gecompenseerd via koolstofarm staal, e-fuels of biobrandstoffen. Dit is een constructieve stap voorwaarts en in lijn met de klimaatdoelstellingen van de EU – maar tegelijkertijd een complexe en potentieel kostbare oplossing.

De verlaagde doelstelling beperkt marktpartijen en verkleint de flexibiliteit die veel automotive toeleveranciers nodig hebben. In de praktijk zal slechts een kleine groep bedrijven profiteren van de extra ruimte. Bovendien zijn de ‘Made in EU’-bepalingen in de herziening van de CO₂-verordening uitsluitend van toepassing op kleine emissievrije voertuig­en, waardoor de totale impact beperkt blijft en onvoldoende is om productie in Europa te borgen – een kernbelang voor meerdere EU-lidstaten.

“Het pakket van vandaag bevestigt Europa’s langetermijnklimaatambitie voor het wegvervoer, maar met zijn veelheid aan gedetailleerde verplichtingen dreigt het extra complexiteit en kosten te creëren en schiet het tekort in het schetsen van een realistisch transitiepad,” aldus Benjamin Krieger, secretaris-generaal van CLEPA. “Hoewel ambitieuze vlootdoelstellingen en lokaal-inhoudsbeleid getuigen van de wens om elektrificatie te versnellen en de weerbaarheid te versterken, verliezen deze maatregelen hun effectiviteit zonder duidelijke, technologieneutrale routes. In plaats van het concurrentievermogen te versterken, dreigen zij kansen te beperken en Europa’s positie in de mondiale automotive race te ondermijnen.”

CLEPA ziet uit naar verdere duidelijkheid in de aankomende Industrial Accelerator Act, die gepland staat voor januari 2026, en roept de Commissie op om de belangrijkste zorgen van automotive toeleveranciers serieus te nemen. De Europese automotive toeleveringsketen staat onder toenemende druk van wereldwijde concurrentie, en CLEPA pleit voor robuust lokaal-inhoudsbeleid om banen en investeringen veilig te stellen. Zonder actie kunnen tegen 2035 tot wel 650.000 banen verloren gaan door het verplaatsen van activiteiten binnen de toeleveringsketen. Wij roepen de Commissie op om klimaatregels beter af te stemmen op industriële waarborgen, zodat Europa een leidende rol behoudt in duurzame mobiliteit én zijn industriële basis beschermt.

Tegelijkertijd is een technologieneutraal kader, dat de rol van elektrificatie, hybrides en hernieuwbare brandstoffen volledig erkent bij het bereiken van klimaatneutraliteit, essentieel. Alleen zo kunnen CO₂-emissienormen bijdragen aan onze milieudoelstellingen zonder het concurrentievermogen of de keuzevrijheid van consumenten te ondermijnen.

CLEPA verwelkomt prikkels om de inzet van emissievrije voertuig­en in zakelijke wagenparken te versnellen, maar waarschuwt voor rigide verplichtingen die het industriële concurrentievermogen kunnen schaden. Het beperken van Europese lokale inhoud tot voertuig­en die profiteren van publieke financiële steun verkleint opnieuw de impact van deze maatregel.

Wij hadden gehoopt meer te zien van de Europese Commissie, zeker gezien de duidelijke steun in het Europees Parlement en de Raad voor een ambitieuzere aanpak. Wij kijken uit naar het voortzetten van de dialoog op basis van de definitieve tekst, met als doel oplossingen in kaart te brengen die banen en concurrentiekracht in de automotive sector veiligstellen. Klimaatambitie moet in balans zijn met industriële veerkracht, zodat Europa zijn rol in duurzame mobiliteit kan blijven vervullen.