Nieuws

EU verliest terrein op de mondiale automarkt, nieuw onderzoek onthult

Met tot wel 75% van de waarde van voertuig­onderdelen die in Europa wordt geproduceerd, levert de Europese toeleverings­industrie voor de auto’s een aanzienlijke economische waarde op en ondersteunt zij honderdduizenden banen. Toch slaan de Europese toeleveranciers alarm op basis van een recent onderzoek naar de Europese waardecreatie: zonder urgente en doortastende actie van de EU loopt het continent het risico zijn industriële ruggengraat te verliezen, honderdduizenden banen kwijt te raken en zijn vermogen om leiding te nemen in schone mobiliteit en innovatie te ondermijnen.

EU verliest terrein op de mondiale automarkt, nieuw onderzoek onthult

Een nieuwe studie van Roland Berger, in opdracht van CLEPA, de Europese branche­organisatie van toeleveranciers in de auto-industrie, benadrukt dat Europese leveranciers te maken hebben met een kostennadeel van 15–35%, voornamelijk veroorzaakt door hoge energie- en loonkosten, regeldruk en gefragmenteerde kaders. Ondertussen combineren landen als China en de VS industriële steunmaatregelen met beschermingsmechanismen, waardoor structurele nadelen en oneerlijke concurrentie ontstaan.

Volgens de studie loopt zonder urgente EU-actie tot 23% van de Europese waardetoevoeging tegen 2030 gevaar, door de gecombineerde effecten van de aandrijflijntransitie en waardeoverdracht buiten de EU. In de praktijk zou Europa tot 350.000 banen kunnen verliezen, wat zowel de werkgelegenheid als de bredere maatschappelijke bijdrage van de sector zou aantasten.

“Europa voert een beslissende strijd om zijn industriële soevereiniteit,” zei Benjamin Krieger, secretaris-generaal van CLEPA. “Leveranciers zijn bereid te investeren en te innoveren, maar zij kunnen dat niet doen op een ongelijk speelveld. Het behoud van een concurrerend en veerkrachtig eco­systeem voor de auto-industrie in de EU vereist dringende, marktgedreven actie door de sector en gerichte beleidsmaatregelen, om Europa’s aantrekkelijkheid als locatie voor productie, R&D en investeringen te versterken. Dit omvat het aanpakken van belangrijke vestigingsfactoren zoals elektriciteitsprijzen en regeldruk, en ook het overwegen van beleid om EU-lokale inhoud in voertuig­en te waarborgen, zodat knowhow en productiecapaciteit behouden blijven.”

Toeleveranciers, die 1,7 miljoen mensen in Europa in dienst hebben en jaarlijks €30 miljard investeren in R&D, dringen er bij beleidsmakers op aan om:

- Snel de concurrentieproblemen aan te pakken, door opties te onderzoeken om structurele kosten te verlagen en bureaucratie terug te dringen.
- Technologische openheid bij de verduurzaming te waarborgen, via een snelle herziening van de regelgeving voor CO₂-normen voor personen­auto’s, bestel­wagens en vracht­wagens.
- Een dialoog te starten over maatregelen om lokale productie, R&D-investeringen en cruciale knowhow in de regio te behouden, de lokale inhoud in EU-voertuig­en te beschermen en essentiële EU-capaciteiten in belangrijke componenten veilig te stellen, niet alleen voor batterijen, maar ook voor halfgeleiders en software.

Europa kan het zich niet veroorloven aan de zijlijn te blijven staan terwijl concurrenten daadkrachtig handelen. Het voortbestaan van de Europese toeleveringsketen voor de auto-industrie, en de sectoren die daarvan afhankelijk zijn, vraagt om onmiddellijke en gecoördineerde actie. De keuze is duidelijk: óf Europa’s industriële soevereiniteit vandaag veiligstellen, óf het risico lopen die morgen te verliezen.

Download factsheet