Nieuws

Europese Raad verlaagt lasten ‘end-of-life vehicles’

ACEA verwelkomt de stap van de Europese Raad om de - eerder door de Commissie in de autowrakken verordening voorgestelde administratieve lasten - gedeeltelijk te verminderen. De meer haalbare doelstelling, met een gefaseerde invoering, is volgens ACEA een stap in de goede richting. Post-industrieel afval, dat ontstaat tijdens productieprocessen, is echter niet opgenomen in de definitie van gerecycled plastic.

Europese Raad verlaagt lasten ‘end-of-life vehicles’

Om het gebruik van primaire grondstoffen en de CO2-uitstoot effectief te verminderen, moeten naar het oordeel van de Europese koepel­organisatie alle duurzame materialen in aanmerking worden genomen, inclusief post-industrieel afval, chemisch gerecyclede materialen en biobased materialen.

Technische haalbaarheid

De auto-industrie zet zich in om de doelstellingen van de EU op het gebied van een circulaire economie te behalen, reageert ACEA directeur-generaal Sigrid de Vries. ‘Maar om te slagen, moeten de nieuwe regels voor de recycling van afgedankte voertuig­en technisch haalbaar zijn en worden ondersteund door een coherent kader. De omschakeling van het end-of-life vehicle proces zal niet van de ene op de andere dag plaatsvinden en Europa heeft bovendien een beleidskader nodig dat ook effectief het concurrentievermogen van de automotive industrie waarborgt om investeringen in essentiële R&D en geavanceerde recyclingtechnologieën mogelijk te maken.’