Nieuws

Geen verruiming toelating PHEV in ZE zones

Begin 2023 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opdracht gegeven om een onderzoek uit te voeren naar de effecten en impact van het langer toelaten van (P)HEV zware voertuig­en binnen de zero emissiezones. Het ministerie heeft echter, na beoordelen van de uitkomsten van het onderzoek naar de effecten en impact van het langer toelaten van (P)HEV voertuig­en binnen de zero-emissie zones, besloten om het huidige beleid voort te zetten. Dit betekent dat PHEV voertuig­en een ontheffing kunnen krijgen voor toegang tot 1-1-2030.

Geen verruiming toelating PHEV in ZE zones

Er is nog geen officieel besluit, maar de beslisnota wordt binnenkort naar de Staatssecretaris gestuurd met dit voorstel. RAI Vereniging is groot voorstander van het (langer) toelaten van PHEV-voertuig­en binnen de zero emissie zones en heeft haar onderbouwd advies ook tijdig kenbaar gemaakt bij het ministerie. PHEV voertuig­en kunnen namelijk aantoonbaar emissieloos rijden in een zero-emissie.

Tegenargumenten

Helaas was de meerderheid van de reacties van gemeenten, brancheverenigingen en andere stakeholders hier niet voor. De belangrijkste argumenten waren dat het risico bestaat dat er meer PHEV-voertuig­en op de markt komen en dat uitstel van de toegangsdatum zal leiden tot een toename van de CO2 en NOx uitstoot in Nederland. Daarnaast zullen de investeringen in handhaving geïntensiveerd moeten worden. Ook gaat het om een beperkt aantal voertuig­en die naar verwachting geen groot effect zullen hebben op het ontlasten van het elektriciteitsnet.