Volgens de Europese batterijverordening moeten importeurs van voertuigen met een aandrijfbatterij zelf zorgen voor een goed systeem voor inzameling en recycling aan het einde van de levensduur. Deze verplichting geldt voor zowel nieuwe als gebruikte voertuigen. Om deze voertuigen op de Nederlandse markt te mogen brengen, is voorafgaande registratie bij Rijkswaterstaat vereist.
Waar fabrikanten en grote importeurs al sinds 2008 via ARN aan de regels voldoen, kunnen nu ook bedrijven die EV’s individueel importeren deelnemen aan de collectieve aanpak. Zij hoeven dan geen eigen recyclesysteem op te zetten. ARN regelt de uitvoering en administratie, inclusief maandelijkse afrekening via RDW-data. Voor 2026 zijn de tarieven vastgesteld op € 15 voor hybride, € 60 voor plug-in hybride en € 75 voor volledig elektrische voertuigen (incl. btw).
De uitbreiding van het Beheerplan is tot stand gekomen in samenwerking met RAI Vereniging en BOVAG. Auto Egberts, een onafhankelijk BOVAG-autobedrijf, was het eerste autobedrijf dat zich aansloot. “Door ons aan te sluiten bij ARN voldoen we aan de nieuwe regels, zonder dat dit ons veel extra werk kost,” aldus Gerben Weegenaar van Auto Egberts.
Met deze stap kunnen ook kleinere marktspelers op een laagdrempelige manier invulling geven aan hun wettelijke verantwoordelijkheid, en draagt de sector als geheel bij aan professionele en duurzame verwerking van EV-batterijen.


