Nieuws

Interactieve tool van ACEA brengt elektrificatieproces en ZE-transitie in kaart

ACEA heeft een nieuwe interactieve tracker ontwikkeld om de voortgang van elektrificatie en de zero-emissietransitie in kaart te brengen. Deze dynamische tool biedt beleidsmakers, journalisten en professionals toegang tot actuele data over onder andere nieuwe registraties, infrastructuur, voertuig­en op de weg, laadprijzen en voertuig­segmenten. Zo kunnen zij de ontwikkeling van de energietransitie in de auto-industrie nauwkeurig volgen.

Interactieve tool van ACEA brengt elektrificatieproces en ZE-transitie in kaart

Realistische besluitvorming

De transitie naar zero-emissie verloopt blijkbaar niet zo snel als verwacht toen de ambitieuze doelen voor het eerst in een volstrekt andere politieke context werden gesteld, constateert Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA. ‘Voertuig­fabrikanten nemen hun verantwoordelijkheid door een breed programma aan zero-emissie­voertuig­en te leveren, maar kunnen deze uitdaging niet alleen aan. We hebben deze tool ontwikkeld om een nauwkeurig en betrouwbaar beeld te geven van het elektrificatieproces en de status van emissievrije mobiliteit in Europa. Met als doel bij te dragen aan een realistische besluitvorming en input te leveren aan de lopende discussies die in het kader van onze strategische dialoog met de Europese Commissie plaatsvindt.’

Highlights

  • Het marktaandeel van batterij-elektrische auto's daalde voor het eerst in 2024, van 14,6% naar 13,6% - een afname van bijna 6% in verkochte aantallen;
  • Er zijn 8,8 miljoen oplaadpunten voor auto's en bestel­wagens nodig om de doelstelling voor 2030 te halen, maar er zijn er momenteel slechts zo'n 880.000 in de EU. Er is dus een vertienvoudiging in vijf jaar tijd nodig;
  • Gemiddeld is er slechts één openbaar laadpunt per vijf batterij-elektrische auto's in de EU, waarbij nog geen rekening is gehouden met plug-in hybrides en bestel­wagens;
  • Elektrische personen- en bestel­wagens zijn in de meeste Europese landen duurder in gebruik dan modellen met een verbrandingsmotor wanneer ze via publieke laadpunten worden opgeladen;
  • Het marktaandeel van emissievrije middelzware en zware vracht­wagens bedraagt 3,5%. Dat is ver beneden het aandeel van 35% dat de komende vijf jaar nodig is om de CO2-doelstellingen voor 2030 te halen;
  • Er zijn momenteel slechts een paar honderd openbare laadpunten beschikbaar in de EU die geschikt zijn voor vracht­wagens. Maar om de CO2-doelstellingen voor 2030 te halen, moeten er naast zo'n 2.000 waterstoftankstations (met een capaciteit van minimaal twee ton per dag) zo'n 35.000 openbare laadpunten beschikbaar zijn die geschikt zijn voor vracht­wagens. Dat betekent dat er maandelijks gemiddeld minstens 500 laadpunten bij moeten komen.

Link naar zero-emissie tracker: https://www.acea.auto/zero-emission-tracker/?utm_source=mailpoet&utm_medium=email&utm_source_platform=mailpoet&utm_campaign=newsletter-post-title_191