Nieuws

Inzet Human Capital cruciaal voor toekomst­bestendige batterijsector

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

De batterij wordt een van de belangrijkste onderdelen voor de energietransitie. Voor de Nederlandse hightech­industrie biedt dit veel kansen. Maar om de innovatie ambities in de Nederlandse batterijketen te realiseren is de beschikbaarheid van technisch en IT-talent cruciaal, zegt Thomas van Berkel, Programma Manager Human Capital bij ACE Mobility. ‘Het batterijdomein is een goed voorbeeld van wat wij vanuit ons Human Capital programma doen om dit te bewerkstelligen. Human Capital is, samen met de technologische innovaties, immers de sleutel voor de maatschappelijke transities.’

Inzet Human Capital cruciaal voor toekomstbestendige batterijsector

ACE Mobility staat voor ‘Automotive Center of Expertise’. Deze organisatie, mede opgericht door RAI Vereniging, is ruim 11 geleden ontstaan als een publiek-privaat samenwerkingsverband (PPS) tussen de automotive hogescholen (hbo’s) en het werkveld, met een scherpe focus op maatschappelijke uitdagingen. Binnen ACE Mobility wordt geïnvesteerd in onderwijsinnovatie, een leven lang leren, en onderzoek/innovatie. ACE Mobility kent vier operationele gebieden in de organisatie: innovatie & onderzoek (R&D), Human Capital, onderwijs- en talentontwikkeling en een leven lang leren.

Dubbele transitie

De automotive- en mobiliteits­industrie ondergaat volgens Van Berkel op dit moment een dubbele transitie naar duurzaamheid en digitalisering. ‘Als intermediaire organisatie bewegen wij met deze ontwikkelingen mee. De afgelopen jaren is ACE Mobility zich steeds meer gaan richten op het Human Capitaldomein, waarin wij graag een sturende rol op het snijvlak van onderwijs-arbeids­marktinnovatie vervullen.

Human Capital uitdagingen

Hij wijst erop dat ACE Mobility is betrokken bij tal van initiatieven die gezamenlijk meer dan en miljard aan innovatie-investeringen vertegenwoordigen. ‘Daarvan heeft een aanzienlijk deel betrekking op Human Capital. Denk daarbij aan de inrichting van omgevingen en proeffabricagelijnen die tegelijkertijd ook allemaal gerichte Human Capital investeringen omvatten. Daarbinnen is ACE Mobility verantwoordelijk voor ruim 50 miljoen euro aan gerichte Human Capital activiteiten.’ Om de Human Capital uitdagingen te illustreren, rekent Van Berkel voor dat er alleen al in het batterijdomein een eco­systeem moet worden ontwikkeld dat in staat is 10.000 arbeids­plaatsen in te vullen en tevens een veelvoud daarvan aan om- en bijscholing moet kunnen faciliteren. ‘Daar is iedereen in de Human Capital keten voor nodig. Zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld in een aanpalend terrein als laadinfrastructuur ook nog eens zo’n 14.000 fte’s nodig zijn.’

Lespakket basis batterijtechnologie

ACE Mobility is daarom een aantal jaren geleden gevraagd een methodologische aanpak te ontwikkelen voor de opschaling van zowel de batterijtechnologie in Nederland, die aansluit op de Nationale Batterijstrategie, zoals voor bijvoorbeeld: Cooperative, Connected and Automated Mobility (CCAM), Waterstof en Duurzame Elektronica. ‘Het doel van de door ons ontwikkelde Human Capital Agenda is om voldoende gekwalificeerde professionals op te leiden en continu bij te scholen, zodat ze kunnen inspelen op technologische innovaties. Door een eco­systeemaanpak met een brede variëteit aan samenwerkende partners is het mogelijk om kennis te delen en tegelijkertijd veel concrete interventies te implementeren. Zo wordt niet alleen het tekort aan technisch personeel aangepakt, maar ook de duurzame groei en innovatiekracht van de sector versterkt.’ Een aansprekend voorbeeld noemt Van Berkel de creatie van een compleet lespakket op mbo-niveau 3-4 over basis batterijtechnologie. ‘Daarmee realiseren we een zeer gewenste basisopleiding in batterijtechnologie die voor zowel studenten als professionals nog ontbrak. Dit lespakket zal de komende periode – onder andere via een speciaal opgezette transitiehub op de Automotive Campus - beschikbaar komen voor mbo-instellingen en LLO (Leven Lang Ontwikkelen) onderwijs.’

Bijdrage Nationaal Groeifonds

In ronde drie van het Nationaal Groeifonds heeft het Battery Competence Cluster – NL een subsidieaanvraag ingediend voor het versterken van de batterijketen waarbij bedrijven en kennisinstellingen gezamenlijk nieuwe duurzame batterijen ontwikkelen en op de markt brengen. Dat is, vervolgt Van Berkel, belangrijk voor het verduurzamen van mobiliteit en het draagt bij aan de economische ontwikkeling en het verbeteren van de internationale positie van Nederland. ACE Mobility heeft binnen deze aanvraag, samen met Brainport Development, het Human Capital werkpakket opgezet. Met als doel de instroom, ontwikkeling en behoud van technisch talent, dat nodig is voor het realiseren van de doelstellingen van het voorstel, te bevorderen. Van Berkel: ‘Het programma is opgezet met een langetermijnvisie en een integrale aanpak. Inclusief activiteiten zoals trainingsprogramma’s voor het bij- en omscholen van medewerkers, traineeship-programma’s voor nieuw talent en begeleidingsprogramma’s voor nieuwe bedrijven in de batterijsector die moeten leren hoe ze met H.R.- uitdagingen omgaan. Een ding is namelijk zeker: er is geen eenduidige, snelle oplossing.’

Modern werkgeverschap cruciaal

Alle mogelijke oplossingen die nodig zijn om de krapte op de arbeids­markt binnen de batterijsector aan te pakken liggen op tafel, beklemtoont Van Berkel. ‘Niet alleen moeten onderwijsinstellingen hun opleidingsprogramma’s beter gaan afstemmen op de vraag van de industrie, ook het behouden van personeel is cruciaal. Dat gaat niet vanzelf, maar vraagt om modern werkgeverschap. Het opzetten van uitsluitend actieprogramma’s met interventies is niet toereikend. Als werkgevers daar niet in meegaan, dan gaat het niet lukken. We nemen bedrijven daarom mee in H.R.- innovaties en in modern werkgeverschap. Dit betekent dat zij aan de slag moeten met thema’s als Leven Lang Leren en Ontwikkelen, remote working en parttimebanen. Dat zijn oplossingen waarmee je mensen langer aan je kunt binden. Het is onze rol om de hele industrie sterk, wendbaar en toekomst­bestendig te maken.’

VDL defensiefabriek

Hij legt uit dat als Nederland hoogwaardige maak­industrie wil behouden, er wel wat moet veranderen. ‘Dan volstaan ad-hocoplossingen niet langer, maar staat langetermijndenken centraal. Het ad hoc op korte termijn invullen van vacatures is niet de enige prioriteit. Het blijft nodig om verder te kijken dan de waan van de dag om zo te bouwen aan de toekomst, zodat er voldoende talent beschikbaar blijft voor de langere termijn.’ Een goed voorbeeld van een bedrijf dat flexibel weet in te spelen op geopolitieke en demografische ontwikkelingen noemt Van Berkel VDL Nedcar. De grotendeels leegstaande autofabriek in Born wordt het vlaggenschip van de versnelde samenwerking tussen Defensie en andere bedrijven in Nederland. ‘Dat kan alleen omdat zij over juiste expertise, kennis, competenties, capaciteit en infrastructuur beschikken en met hoge kwaliteit kunnen produceren. Dankzij die snelle omschakeling en aanpassingsvermogen behoudt VDL Nedcar haar maatschappelijke waarde. Wij zien in de mobiliteits­branche tal van bedrijven vergelijkbare bewegingen maken en die zullen we als ACE Mobility moeten ondersteunen.’

Scholing hele keten

Met het ontwikkelen van nieuwe batterijen, gaan ook andere thema’s belangrijk worden, zegt Van Berkel. Een groeiend aanbod van voertuig­en met geavanceerde batterijsystemen betekent immers dat er tegelijkertijd uitdagingen komen voor bijvoorbeeld recycling en sloop. ‘Ook daar moeten bijscholingsprogramma’s voor komen. Er zijn dus veel disciplines waar we breed mee aan de slag moeten. Niet alleen is er het technische traject waarin mensen bijscholing moeten krijgen, maar daarnaast alles wat daarmee samenhangt. Denk aan infrastructuur, logistiek, veiligheid en wet- en regelgeving. Iedereen moet mee en we moeten blijven vooruitplannen om de waardeketen te ondersteunen en in staat te stellen haar unieke positie te kunnen behouden.’

Internationale samenwerking

Daarnaast is het naar het oordeel van Van Berkel van groot belang om ook op internationaal niveau een rol in de keten te vervullen en oplossingen te vinden die complementair en toepasbaar zijn in Nederland. ‘Op het vlak van Human Capital bevindt de batterijsector zich ten slotte niet op een eiland en er is daarom voortdurend aandacht voor de internationale samenwerking in Europa. Bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, onderzoek en training. Want daar zit ons verdienvermogen: het behoud en wendbaarheid van onze industrie.’ Om zich op het internationale podium zo goed mogelijk te positioneren en tegelijkertijd als regio’s van elkaar te kunnen leren, hebben ACE Mobility en RAI Automotive Industry NL hun samenwerking recentelijk via het ondertekenen van een Memorandum of Understanding (MoU) verstevigd. Op nationaal en internationaal niveau werken beide organisaties samen door onder andere repreentatie op toonaangevende beurzen, congressen en gezamenlijke deelname in consortia. Eerder werd, vervolgt Van Berkel, al samenwerking gezocht in het opzetten van de Automotive Learning Community en de initiatieven die voortvloeien uit het Nationaal Groeifonds waarvoor RAI Automotive Industry NL met Brainport Development mobiliteits­voorstellen initieert en ACE Mobility de Human Capital werkpakketten organiseert. ‘Op deze manier leggen wij een gezonde basis voor de toekomst die moet resulteren in een nog betere en bredere ondersteuning voor onze leden en partners.’

Lange termijn ontwikkeling

Om de lange termijn ontwikkelingen binnen de batterijsector te ondersteunen, start Van Berkel een promotieonderzoek naar de toe passing van het ‘Human Capital Readiness Levels-framework.’ Dit onderzoek richt zich op het creëren van een generiek en uitwisselbaar raamwerk dat human capital-uitdagingen in technologische domeinen met elkaar verbindt en bestaande en toekomstige initiatieven beter op elkaar laat aansluiten. Door structuren en controlepunten binnen human capital-ecosy stemen helder te definiëren en uitwisselbaar te maken, kan de impact op zowel arbeids­markt ontwikkeling als technologische innovatie naar zijn oordeel aanzienlijk worden vergroot. ‘Dit systeem overstijgt de batterijsector en biedt een bredere visie op hoe investeringen in Human Capital kunnen bijdragen aan een duurzame en wendbare economie, waarin talent optimaal wordt ingezet en gericht wordt gestuurd op de behoeften van de toekomst.’