Nieuws

Jaaroverzicht RAI Vereniging: meer optimisme over automarkt in 2022

Na een teleurstellend 2021, waarin het aantal registraties met 9,2 procent daalde tot 322.831 voertuig­en, toont sectievoorzitter Huub Dubbelman zich in het Jaaroverzicht 2021 van RAI Vereniging optimistischer over het lopende jaar. De meeste economische indicatoren staan op groen, oordeelt hij. "De rentestand is en blijft laag, er is een toenemende behoefte aan individueel vervoer om de automarkt weer een extra impuls te geven en niet in de laatste plaats zal een groot aantal aankopen die per ultimo 2021 werden gedaan pas in het eerste kwartaal van 2022 worden geleverd. Dat zorgt direct voor een positieve start."

Jaaroverzicht RAI Vereniging: meer optimisme over automarkt in 2022

Naar verwachting zal de teller voor de personen­auto­registraties in 2022 eindigen op 390.000 stuks en voor de lichte bedrijfs­wagens uitkomen om zo’n 67.000 voertuig­en.

Een andere gunstige ontwikkeling noemt hij het aantal nieuwe toetreders die met volledige elektrische auto’s de Europese markt willen betreden. Het gaat om tenminste 3 tot 5 Aziatische spelers die met Amsterdam als vestigingsplaats in Europa voet aan de grond proberen te krijgen. "Onze sectie onderzoekt momenteel of wij deze partijen binnen boord kunnen krijgen om hen de bij RAI Vereniging aanwezige expertise ten dienste te kunnen stellen."

Integraal auto­belastingplan

Hoewel het aantal registraties, mede door het tekort aan halfgeleiders en vertragingen in de uitlevering, achterbleef bij de verwachtingen, beschikt de Nederlandse automarkt volgens Dubbelman nog over voldoende veerkracht. "Er komen nieuwe spelers bij, occasions zijn nauwelijks aan te slepen en de vraag naar individueel vervoer blijft booming."

Een belangrijk wapenfeit van de sectie, dat beoogt bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen, betrof de ontwikkeling van een alternatief integraal auto­belastingplan, waarbij de invoering van een systeem van betalen naar gebruik centraal staat. "Dit voorstel werd maatschappelijk breed omarmd en speelde het gehele jaar een cruciale rol in de dialoog met de ministeries. Het nieuwe kabinet kan er direct mee aan de slag."

Einde bpm-discussie

De sectievoorzitter blijft er op hameren dat er nu eindelijk eens een einde moet komen aan die eeuwige discussie over de bpm. "Je kunt als overheid niet aan de voorkant roepen dat de samenleving verder moet verduurzamen als er aan de achterkant geen instrumentarium voorhanden is dat de consument het goede gevoel geeft en stimuleert om de juiste keuzes te maken. Wanneer de politiek de duurzaamheidsagenda ‘Fit-for 55’ – het thema van ons Jaaroverzicht - serieus neemt, dan is het versneld afbouwen van de BPM de enige oplossing."

Stabiele en voorspelbare automarkt

Hij stelt vast dat er het afgelopen jaar veel is bereikt. "Dankzij intensief lobbywerk is er inmiddels politieke aandacht voor de nadelige effecten van de parallel import. Verder is het vaststellingsmoment van de bpm gewijzigd, het autonome vergroenings­systeem (de basis van de bpm-toename) is voor de komende vier jaar vastgelegd en komt meer geld om de particuliere aanschaf van EV’s te subsidiëren (71 miljoen euro in 2022)."

Tegelijkertijd zegt hij zich hard te blijven maken voor een meer stabiele en voorspelbare automarkt gebaseerd op een consistent overheids­beleid. Ten slotte dient waterstof naar zijn oordeel een prominentere rol te krijgen in de energietransitie en is er meer aandacht nodig voor de laadinfra en het onderliggend netwerk.

Relevante downloads