Nieuws

LEV-kader krijgt contouren

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

Het zogeheten LEV-kader voor Lichte Elektrische Voertuig­en, waarvan de ingangsdatum op 1 januari 2025 gepland staat, moet veel meer duidelijkheid verschaffen welke voertuig­en wel en welke niet op de openbare weg mogen rijden. Voor de invoering van het LEV-kader heeft RAI Vereniging mede de bouwstenen aangereikt.

LEV-kader krijgt contouren

Het LEV-kader richt zich speciaal op lichte elektrische voertuig­en met een maximum snelheid van 25 km/u, vertelt Theo Rietkerk beleids­adviseur regelgeving en voertuig­techniek bij RAI Vereniging in GO!Mobility. ‘In eerste instantie gaat het hierbij om een voertuig­indeling in drie categorieën op basis van gewicht, aantal passagiers en afmetingen. Bij die drie groepen hoort vervolgens een breed palet aan aanvullende eisen, zoals helmdraagplicht, kentekenplicht, verzekering en een minimumleeftijdsgrens.’ Stuk voor stuk zaken die volgens Rietkerk nog niet zijn geregeld.

Vergaarbak

Hij legt uit dat de minister van IenW destijds opdracht heeft gegeven om de komst van het LEV-kader te versnellen, omdat tot nu toe een groot aantal voertuig­en onder de algemene categorie ‘bijzondere bromfietsen’ valt. ‘Dit betekent dat veel nieuwe vormen van mobiliteit, denk aan elektrische stepjes, allerlei cargo voertuig­en, segways, de Stint tot en met elektrische micro-auto’s, op dit moment onder verouderde wetgeving vallen en in een soort vergaarbak terechtkomen, waarin ze feitelijk niet thuishoren. Het LEV-kader, waarvan de ingangsdatum op 1 januari 2025 gepland staat, moet veel meer duidelijkheid verschaffen welke voertuig­en wel en welke niet op de openbare weg mogen rijden.’

Kader gehandicapten­voertuig­en

Als deelnemer aan zowel de werkgroep LEV-kader als de Commissie ‘bijzondere bromfietsen’ heeft Rietkerk een belangrijke stem in de concrete invulling van dit nieuwe nationale raamwerk. Dan gaat het om zaken als: de verschijningsvorm van het voertuig, de plek op de weg, voertuig­eisen, de leeftijdsgrens en de rijbewijsplicht. Nederland krijgt straks vier wetgevingscategorieën, vervolgt hij, waarmee wordt voorkomen dat voertuig­en spreekwoordelijk tussen de wal en het schip vallen:1) het LEV-kader; 2) de Machineverordening voor fietsen; 3) de L-categorie voor motoren, bromfietsen, quads en speed pedelecs en 4) het kader gehandicapten­voertuig­en. ‘Het is de bedoeling dat die laatste categorie in het kielzog van het LEV-kader wordt opgetuigd om te voorkomen dat niet-mindervaliden oneigenlijk gebruik maken van dit soort voertuig­en.’

End-of-life eisen

Binnen het LEV-kader wordt eveneens nagedacht over zaken als ‘end-of-life’, benadrukt Rietkerk. ‘Dan moet je denken aan zaken als een digitale batterijpaspoorten, inzamelingseisen voor batterijen en eisen op het gebied van milieuvriendelijke recycling. Daarmee preludeert het LEV-raamwerk op de invoering van Europese wetgeving voor Light Electric Vehicles. Het is evident dat het milieuvriendelijk buiten gebruik stellen van afgedankte voertuig­en en optimaal hergebruik van materialen daarin prioriteit krijgt.’