Nieuws

Nederlandse bedrijven voorop in transitie naar elektrisch rijden

Nederlandse bedrijven lopen voorop in de transitie naar duurzamere mobiliteit. Ruim driekwart (78%) van de bedrijven heeft in 2025 minstens één vorm van elektrische of hybride technologie opgenomen in de personen­wagens van hun wagenpark, zo blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2025. Deze jaarlijkse survey biedt inzichten in de trends binnen de internationale mobiliteits­sector.

Nederlandse bedrijven voorop in transitie naar elektrisch rijden

Nederlandse bedrijven scoren daarmee hoger dan het Europees gemiddelde van 56 procent. Op basis van de toekomstige transitieplannen zou dat cijfer in Nederland naar 87 procent groeien, tegenover 75 procent voor het Europese gemiddelde.

Ontoereikende laadinfrastructuur

De belangrijkste redenen voor het invoeren van alternatieve energietechnologieën in wagenparken van personen­auto’s zijn het verlagen van de brandstofkosten (41%) en het verminderen van de milieu-impact (38%) Ook het verbeteren van het bedrijfs­imago (28%) en het aanpakken van de total cost of ownership (26%) worden aangedragen als redenen. De belangrijkste belemmering voor bedrijven in Nederland voor een bredere toepassing van elektrische wagenparken is de ontoereikende laadinfrastructuur, zegt 51 procent van de Nederlandse bedrijven. Toch is dit lager dan het Europese gemiddelde (64%).

Mobiliteits­budget

Naast elektrificatie, kiezen bedrijven steeds vaker voor flexibele mobiliteits­oplossingen. Zo biedt 40 procent van de bedrijven een mobiliteits­budget aan, of overweegt dit te implementeren. Hiermee zorgen ze voor meer keuzevrijheid voor de werknemers om te kiezen tussen verschillende vervoersopties, zoals OV, fiets, of deelvervoer. Ook deelmobiliteit is in opkomst: 28 procent van de Nederlandse bedrijven maakt gebruik van autodelen of onderzoekt deze mogelijkheid. Deze keuzes worden steeds vaker gemotiveerd door MVO-beleid en HR-gerelateerde behoeften. Zo ziet 42 procent van de bedrijven een mobiliteits­beleid als een manier om talent aan te trekken en werknemers te behouden.