Nieuws

Netcongestie remt doorbraak elektrische trucks

Volgens Nieuwsblad Transport (NT) komt de opmars van elektrische trucks steeds meer onder druk te staan. Het vakmedium wijst op het overbelaste elektriciteitsnet als een van de grootste bottlenecks in de overgang naar zero-emissievervoer. Hoewel de ambities fors zijn, blijft de daadwerkelijke inzet van e‑trucks in de praktijk achter – mede door het ontbreken van voldoende laadinfrastructuur en een gebrek aan netcapaciteit.

Netcongestie remt doorbraak elektrische trucks

NT meldt dat de productie van elektrische vracht­wagens inmiddels bij verschillende fabrikanten is gestart, maar dat het vooralsnog om relatief beperkte aantallen gaat. Voor 2025 wordt uitgegaan van slechts circa 7.000 verkochte e‑trucks in heel Europa, terwijl de Europese doelstelling voor 2030 ligt op zo’n 400.000 zero-emissievracht­wagens.

De druk op fabrikanten neemt toe, aldus NT, onder meer vanwege aangescherpte Europese regelgeving. Die vereist dat de gemiddelde CO₂-uitstoot van nieuwe trucks in 2030 met 45 % is gedaald ten opzichte van het niveau in 2019. Bedrijven die die norm niet halen, riskeren aanzienlijke boetes.

Toch blijven investeringen in elektrische trucks volgens NT riskant zolang er geen betrouwbaar en toegankelijk laadnetwerk beschikbaar is. Netbeheerders waarschuwen bovendien dat de stroom­voorziening op veel industrieterreinen en logistieke knooppunten steeds verder onder druk komt te staan.

De kloof tussen ambitie en uitvoerbaarheid groeit, zo stelt NT. Hoewel fabrikanten aangeven klaar te zijn voor grootschalige productie en levering, blijft een brede uitrol van elektrische trucks onzeker zolang overheden en netbeheerders niet krachtiger ingrijpen.