Batterij aangedreven vrachtwagens zullen volgens Martin Lundstedt, voorzitter van ACEA’s Commercial Vehicle Board, een belangrijke rol spelen bij het CO2-neutraal maken van het vrachtvervoer over de weg. "Als er snel genoeg laadstations in de hele EU komen, zal de verkoop van e-trucks de komende jaren exponentieel toenemen. Aangezien laadstations die aansluiten op de specifieke eisen van vrachtwagens tegenwoordig bijna volledig ontbreken, is de uitdaging die voor ons ligt enorm. Daarom willen we overheden en belanghebbenden uit de industrie helpen om hun investeringen daar te richten waar ze het meest nodig zijn."
Meest bezochte trucklocaties
Nu vrachtwagenchauffeurs overstappen op elektrische voertuigen, is het onwaarschijnlijk dat ze hun rijgedrag zullen veranderen. Doel van het onderzoek was dan ook om in kaart te brengen waar chauffeurs tegenwoordig precies stoppen en welke van deze truckstops het meest worden gebruikt.
Fraunhofer ISI analyseerde de GPS-coördinaten van zo'n 400.000 vrachtwagens die in heel Europa in gebruik waren gedurende een periode van twaalf maanden. Daarbij lag de nadruk op de duur van stops op individuele locaties. Uit de analyse bleek dat tien procent van de Europese trucklocaties (ruim 3.000) die het meest worden bezocht, goed zijn voor ongeveer 50 procent (78.000) van het totale aantal stops dat vrachtwagens maken.
Vijf regionale kaarten
Met dit in het achterhoofd roept ACEA de EU-lidstaten op om ervoor te zorgen dat de top 10 vrachtwagenstopplaatsen in hun land uiterlijk in 2027 zijn uitgerust met geschikte elektrische opladers. De exacte locaties van alle truckstops in 29 Europese landen worden weergegeven op vijf regionale kaarten: Midden-Europa, Noord-Europa, Zuidoost-Europa, Zuid-Europa en West-Europa.
Stoptijden
De kaarten brengen ook de verschillende stoptijden van vrachtwagens in beeld: korte stops (minder dan een uur) en lange stops (parkeren 's nachts). Dit is belangrijk omdat de duur bepalend is voor de laadbehoeften, zoals de beschikbare tijd voor een volledige herlading en het benodigde vermogen. De kaarten geven eveneens exact aan waar de meest gebruikte truckstops zich bevinden (voornamelijk op rustplaatsen langs snelwegen, bedrijfsterreinen, logistieke knooppunten en havens).
Oproep ACEA
Terwijl leden van het Europees Parlement en EU-ministers hun definitieve standpunten over de verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR) voorbereiden, roept ACEA op tot specifieke en ambitieuze doelstellingen voor vrachtwagenspecifieke infrastructuur voor elke lidstaat.

