Nieuws

OBFCM en OBMM: industrie vraagt om realistische aanpak

Op 1 juli heeft het TCMV-comité het voorstel van de Europese Commissie besproken voor verplichte verbruiks- en massamonitoring bij zware voertuig­en (OBFCM/OBMM). Hoewel de industrie het belang van transparantie en real-world data onderschrijft, zijn er serieuze zorgen over de uitvoerbaarheid van het huidige voorstel.

OBFCM en OBMM: industrie vraagt om realistische aanpak

Krappe tijdslijnen en ontbreken van monitoringfase

De belangrijkste kritiekpunten betreffen de krappe tijdslijnen en het ontbreken van een monitoringfase voorafgaand aan de invoering van nauwkeurigheidseisen. De sector pleit daarom voor een gefaseerde invoering, waarbij pas vanaf 2029 eisen worden gesteld aan de meetnauwkeurigheid – en dan alleen op basis van de resultaten van een voorafgaande testperiode. Voor hybride en elektrische aandrijflijnen geldt dat monitoring pas tegelijk met Euro 7 moet starten, zonder directe verplichtingen.

Knelpunten bij massamonitoring (OBMM)

Ook bij de massamonitoring (OBMM) wijst de industrie op knelpunten, onder meer doordat de gehanteerde methodiek alleen toepasbaar is op voertuig­en met ge­automatiseerde handgeschakelde transmissies (AMT). Voor andere transmissietypen zijn de eisen momenteel niet uitvoerbaar.

Oproep aan lidstaten voor realistisch tijdpad

RAI Vereniging heeft de zorgen van de industrie gedeeld met RDW en andere betrokkenen, in aanloop naar het TCMV-overleg. De sector hoopt dat lidstaten bij de verwachte stemming hun verantwoordelijkheid nemen en inzetten op een uitvoerbaar, technisch onderbouwd en realistisch tijdpad.