Nieuws

Per 6 juli 2022 nieuwe eisen voor stootbalken en type­goedkeuringen; eisen individuele toelatingen veranderen niet

Het is gebruikelijk dat RDW ieder jaar in juli de nieuwe Europese eisen verwerkt in de eisen voor individuele toelatingen. Deze eisen zijn vermeld in de alternatieve voorschriften en wijze van keuren. De nieuwe eisen voor individuele toelatingen zijn dit jaar niet per juli van kracht, maar gaan pas op 1 januari 2023 in.

Per 6 juli 2022 nieuwe eisen voor stootbalken en typegoedkeuringen; eisen individuele toelatingen veranderen niet

Vanaf 6 juli 2022 moeten de voertuig­en die individueel gekeurd worden wel zijn voorzien van de nieuwe stootbalken volgens R58.03, dit is al beschreven in de huidige wijze van keuren. Voor typegekeurde voertuig­en is nieuwe stootbalkeis R58.03 al in september 2021 ingegaan.

Tweede kentekenplaat individuele toelating

Bij de individuele toelating van voertuig­en van de categorieën O2/O3/O4 wordt de eis van de ruimte van de tweede kentekenplaat achter (met kentekenplaatverlichting) vooralsnog niet ingevoerd. De huidige bepalingen in de ‘Alternatieve voorschriften en wijze van keuren’ blijven in ieder geval tot 1 januari 2023 van kracht. Daarnaast is het zo dat in de nieuwe versie die per 1 januari 2023 van kracht gaat worden, de RDW in geval van nieuwe eisen (zoals de eisen inzake de ruimte voor de tweede plaat achter), voortaan – bij individuele toelatingen - als ingangsdatum de datum gaat aanhouden die in de EU is vastgelegd voor nieuwe registraties van typegoedgekeurde voertuig­en. Nu is het beleid nog om de datum voor nieuwe typekeuringen te hanteren, die doorgaans vóór de datum van nieuwe registraties ligt.

Tweede kentekenplaat voertuig met type­goedkeuring

Datum verplichting ruimte tweede kentekenplaat achter (met kentekenplaatverlichting) voor nieuwe registraties van aanhang­wagens/opleggers met een type­goedkeuring wordt uitgesteld naar 7 juli 2026.

Onlangs meldden wij dat de eis van de ruimte voor een tweede kentekenplaat aan de achterzijde - in tegensteling tot eerdere berichtgeving - ingaat op 6 juli 2022 voor nieuwe registraties van voertuig­en met een type­goedkeuring. De EU heeft echter een voorstel klaarliggen waarmee die datum opschuift naar 7 juli 2026.

Een verduidelijking inzake de situatie rond dit onderwerp welke erg verwarrend is voor velen: het gaat om aanpassingen in de bestaande eisen voor de ruimte van de achterkentekenplaat. De bestaande eisen worden omgezet naar bijlage III van Verordening 2021/535, maar daar zijn eisen aan toegevoegd voor de ruimte van de vóórkentekenplaat bij motor­voertuig­en, en eisen voor de ruimte voor de tweede kentekenplaat achter bij getrokken materieel van de categorieën O2/O3/O4.

Aangezien het nieuwe eisen zijn, is in de artikelen van Verordening 2021/535 bepaald dat de eis betreffende de vóórkentekenplaat voor nieuwe registraties ingaat op 7 juli 2026. Voor de tweede plaat achter wordt echter om onduidelijke redenen geen separate datum genoemd, wat inhoudt dat de eis op 6 juli 2022 van kracht wordt.

Dat leidde tot veel onduidelijkheid en kritiek. De EU heeft gehoor gegeven aan die kritiek en nu een wijzigingsvoorstel van de 2021/535 gepubliceerd waarmee nu alsnog ook voor de tweede plaat achter de datum voor nieuwe registraties 7 juli 2026 wordt. Waarschijnlijk is Brussel simpelweg vergeten om in de huidige tekst van de 2-21/535 ook voor de tweede plaat achter 7 juli 2026 als ingangsdatum aan te wijzen.

De wijziging van Verordening 2021/535 wordt waarschijnlijk echter niet voor 6 juli 2022 gepubliceerd. Wetende dat de wijziging er aan zit te komen, zal dat in praktische zin redelijkerwijs moeten gaan betekenen dat de eis van ruimte van de 2e plaat aan de achterzijde niet op 6 juli 2022 ingevoerd wordt voor nieuwe registraties. Wij hebben de RDW om bevestiging gevraagd hiervan, maar op dit moment nog geen definitief uitsluitsel.

Voor de goede orde: de ingangsdatum waarop nieuwe type­goedkeuringen moeten voldoen aan de eis van de ruimte voor de tweede kentekenplaat achter (waarbij dan ook kentekenplaatverlichting aanwezig moet zijn) is en blijft 6 juli 2022.

Er komt een nieuwe wijze van keuren voor individuele toelatingen, waarin de lay-out dezelfde volgorde krijgt als de nieuwe bijlage II van de 2018/858:

  • Bij ‘basis’ komt de nieuwe eis te staan, zoals aangegeven in bijlage II van de 2018/858 en de 2019/2144 in de gepubliceerde versies tot 6 juli 2022. Latere publicaties worden in een volgende versie verwerkt.
  • Bij individuele toelatingseis komt de eis te staan die in de huidige alternatieve voorschriften wordt genoemd, zoals die van toepassing is op 5 juli 2022. Vandaar dat de eisen niet aangepast worden per juli 2022.

In de nieuwe wijze van keuren worden nieuwe onderwerpen die al zijn gepubliceerd door Europa in het nieuwe boekje vermeld, maar er zal nog niet op worden getoetst.

De alternatieve voorschriften en wijze van keuren zijn alleen van toepassing op het gedeelte van het voertuig dat individueel beoordeeld moet worden. Heeft bijvoorbeeld het trailerchassis een type­goedkeuring, dan zijn de alternatieve voorschriften en wijze van keuren daar niet op van toepassing. Dit kan dus betekenen dat vanuit de type­goedkeuring toch extra eisen van toepassing zijn.

Relevante downloads