Nieuws

Prijstransparantie laden EV’s blijft onder de maat

De prijstransparantie bij het laden van elektrische auto’s is nog steeds ver onder de maat zo blijkt uit de nieuwste ‘Benchmark Prijstransparantie’ van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL). Met een cijfer van slechts een 6,1 blijft het landelijk gemiddelde vergelijkbaar met andere jaren. Op essentiële onderdelen is er zelfs sprake van achteruitgang.

Prijstransparantie laden EV’s blijft onder de maat

Dit is volgens Marina van Helvoort, directeur van de VER. ronduit teleurstellend en werkt de mobiliteits­transitie actief tegen. Uit het onderzoek, dat met behulp van de VER is uitgevoerd, blijkt dat maar liefst de helft van de prijzen op facturen niet overeenkomt met de vooraf vindbare prijzen. Bij 20 procent van de laadsessies was er zelfs helemaal geen prijs­informatie vooraf beschikbaar. ‘Een dergelijke afwijking zou in geen enkele andere sector worden geaccepteerd, reageert Van Helvoort. ‘En toch blijft dit in de laadsector maar doorgaan.’

Passieve houding

De VER zegt teleurgesteld te zijn over de passieve houding van veel laadpasaanbieders. Slechts één tot twee van de geteste negen aanbieders informeert rijders actief bij de start van een laadsessie over de kosten. Veel problemen gaan over gebrekkige of ontbrekende communicatie. Laadprijzen zijn vaak opgebouwd uit meerdere, slecht te controleren componenten. Daardoor zijn facturen voor rijders niet te controleren op juistheid, en dat is in strijd met basale consumentenrechten.

Actieve communicatie standaard

Dit betekent dat veel EV-rijders onderaan de streep véél meer voor hun laadsessies betalen dan verwacht. De VER zegt tal van voorbeelden te kennen, waarbij het verschil tussen vooraf gecommuniceerde en achteraf in rekening gebrachte prijzen oploopt tot tientallen centen per kWh. Eén laadsessie kan daardoor fors duurder uitvallen. Actieve communicatie over prijzen moet verplicht de standaard worden vindt de VER. ‘Laadpasaanbieders mogen zich niet langer verschuilen achter passieve systemen en de verantwoordelijkheid bij de consument leggen.’ Het volledige rapport is in te lezen via deze link: https://nklnederland.nl/prijstransparantie-bij-elektrisch-laden-tijd-om-door-te-pakken/