Nieuws

RAI Vereniging positief: zwaardere duurzame bestel­auto’s makkelijker inzetbaar dankzij versoepeling rijbewijseisen

Per 1 juli 2025 kunnen chauffeurs met een B-rijbewijs ook voertuig­en besturen tot 4.250 kilogram, mits deze duurzaam worden aangedreven. Dit betekent dat elektrische en andere duurzaam aangedreven voertuig­en zwaarder mogen zijn, zonder dat er een rijbewijs C vereist is. RAI Vereniging is zeer positief over deze aanpassing, omdat het ondernemers meer mogelijkheden geeft en duurzame mobiliteit stimuleert.

RAI Vereniging positief: zwaardere duurzame bestelauto’s makkelijker inzetbaar dankzij versoepeling rijbewijseisen

Eerder was er een tijdelijke vrijstelling voor deze voertuig­en in een gedoogregeling, maar vanaf juli wordt dit permanent geregeld. De wet geldt voor alle vanaf 1 juli nieuw aangeschafte voertuig­en - voor zowel personenvervoer als goederenvervoer - waarbij de chauffeur en het voertuig aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. De bestaande vloot die reeds gebruikmaakte van de gedoogregeling, blijft inzetbaar onder de nieuwe regels. De aanpassing maakt het aantrekkelijker voor bedrijven om te investeren in elektrische en andere duurzame bedrijfs­wagens, omdat chauffeurs nu niet meer beperkt worden door strengere rijbewijsregels. Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging: "Dit is precies hoe effectief beleid eruitziet: ruimte geven aan duurzame innovaties en beperkingen wegnemen. Zo help je ondernemers én fabrikanten écht vooruit."

Inzet duurzame bedrijfs­wagens gemakkelijker

De nieuwe wet geldt voor alternatief aangedreven bedrijfs­wagens die een toegestane maximummassa hebben tussen de 3.501 en 4.250 kilogram. Denk hierbij aan batterij-elektrische voertuig­en, maar ook voertuig­en die rijden op waterstof of andere alternatieve brandstoffen. Chauffeurs moeten minimaal twee jaar rijervaring hebben met een rijbewijs B. Met een convenant is wel afgesproken dat bestuurders tegen een geringe vergoeding een extra rijopleiding voor deze zwaardere voertuig­en wordt geadviseerd. Dit om de verkeers­veiligheid te waarborgen bij de inzet van deze zwaardere voertuig­en. Daarnaast is er alleen voor zero emissie batterij- of brandstofcelelektrische voertuig­en een vrijstelling van een tachograaf – mits het voertuig binnen een straal van 100 km van de vestigingsplaats van het bedrijf zijn ritten maakt.

Positief voor de markt én verduurzaming

Dankzij deze maatregel kunnen fabrikanten duurzame voertuig­en gemakkelijker verkopen zonder zorgen over extra rijbewijsregels en registraties. Het extra gewicht van duurzame aandrijvingen gaat daarnaast niet langer ten koste van het laadvermogen. Ook het tijdelijk gebruik door monteurs, die onderhoud uitvoeren, is nu praktisch geregeld. Dit maakt het voor ondernemers aantrekkelijker om duurzame voertuig­en in te zetten – met behoud van laadcapaciteit en de mogelijkheid om het met een rijbewijs B te laten besturen.

Frits van Bruggen: “Deze versoepeling maakt het makkelijker en aantrekkelijker om duurzame voertuig­en in te zetten. Iedereen profiteert ervan: fabrikanten, ondernemers én chauffeurs. Zo kunnen we samen echt stappen maken in emissievrij vervoer. En daar profiteren we allemaal van: schonere lucht en een gezondere leefomgeving.”

Nog geen harmonisatie op Europees niveau

RAI Vereniging benadrukt dat met de voertuig­en die onder deze vrijstelling vallen helaas geen aanhang­wagen getrokken mogen worden en de wet alleen van toepassing is binnen Nederland. In het grensgebied kunnen gebruikers te maken krijgen met afwijkende regels zodra zij buitenlandse wegen op gaan.