Nieuws

Rijkswaterstaat start onderzoek naar laadpleinen voor elektrische vracht­wagens

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft Rijkswaterstaat (RWS) de opdracht gegeven om een living lab op te zetten om relevante kennisvragen op het gebied van heavy duty logistieke laadinfrastructuur te beantwoorden: het Living Lab Heavy Duty Laadpleinen (LLHDL). In LLHDL wordt onderzoek gedaan binnen 3 type laadpleinen: publieke toegankelijke laadpleinen, semipublieke toegankelijke laadpleinen en truckparkings.

Rijkswaterstaat start onderzoek naar laadpleinen voor elektrische vrachtwagens

Het doel van de LLHDL is het opzetten van een experiment om voldoende traffic (laadsessies) voor een toekomstgerichte situatie te organiseren bij de 6 laadpleinen die worden gecontracteerd. Om data te kunnen verzamelen is het voldoende gebruik van de laadpleinen nodig. Hiervoor vragen we de medewerking van de voertuig­fabrikanten (OEM’s) om eind 2024 in een vaste periode van 1-4 weken, 10-20 voertuig­en per MW vermogen van het laadplein van bij voorkeur zoveel mogelijk verschillende merken beschikbaar te stellen.

De kennisvragen zijn verspreid over vijf hoofdthema’s (integratie energie­systeem, integratie logistieke processen, techniek, ruimtelijk aspecten en businesscase) en gespecificeerd naar type laadplein. Onderzoeksvragen die men graag beantwoordt wil zien zijn o.a.:

  • Meerdere vracht­wagens nagenoeg gelijktijdig laten aankomen op een plein
  • Meerdere Laadsessies kort achter elkaar
  • Te laat komen, te lang blijven staan, verkeerde plek parkeren enz.
  • Het testen van reserveringstools en vooral de effecten bij incidenten
  • Impact op het energienet bij verschillende bezettingsgraden
  • Testen van de laders irt voertuig

Wat levert dit de OEMs op?

  • Data over de interactie tussen voertuig­en en laadplein en de effecten op verschillende laadpleinen en de effecten op het elektriciteitsnet (integratie energie­systeem).
  • Invloed op overheids­beleid en de ideale vormgeving (technisch, ruimtelijk) van een laadplein.
  • Versterken van de samenwerking tussen OEM’s en aanbieders heavy duty laadinfrastructuur.
  • Verbeterde laadpleinen leiden tot betere ervaringen bij gebruikers (klanten van de OEMs) waarbij er potentieel meer elektrische trucks worden aangeschaft.
  • Exposure via het project LLHDL.

Wat is de vraag aan de OEMs?

  1. Beschikbaar stellen van voertuig­en en voertuig­data in een vooraf afgesproken periode van 1-4 weken, op drie mogelijke manieren:
    • Directe levering met eigen chauffeurs
    • Directe levering voertuig­en zonder chauffeurs
    • Indirecte levering via een open/vrijwillige uitvraag richting klanten van de OEM
  2. Beschikbaar stellen van data uit het voertuig:
    • Type truck
    • De batterijcapaciteit van de BEV
    • Maximale laadsnelheid voertuig
    • Actieradius van het voertuig
    • Verbruik van het voertuig
  3. Deelname aan experimentteam, die vooraf experiment uitdenkt en achteraf de resultaten evalueert.

Let wel: Het kan zijn dat de fabrikant toestemming moet geven voor het vrijgeven van bepaalde datastromen die beschreven staan in het voorstel. Het is verstandig dit na te gaan.

Data delen en vergoeding

Het doel van LLHDL is om zoveel mogelijk te leren en die kennis te delen. Maar naar het brede publiek zal dit alleen op een geaggregeerd niveau plaatsvinden en niet direct te herleiden zijn tot 1 van de partners of voertuig­en. Er zal vertrouwelijk met data worden omgedaan, waarbij de ruwe data alleen wordt gedeeld met TNO/RWS. Eén aggregatieniveau hoger voor het expertteam (oa ElaadNL, NKL, NAL, LoLa) en meer algemeen voor alle deelnemers van het LLHDL Alle deelnemers hebben een geheimhoudingsverklaring getekend. TNO zorgt voor een veilige dataomgeving.

Er zijn mogelijkheden vanuit het living lab om de (loon)kosten te financieren. Het living lab zoekt partners die gezamenlijk willen investeren in het project (geen subsidie).

Voor vragen over het deelnemen aan dit onderzoek kunt u contact opnemen met Wout Benning (w.benning op raivereniging punt nl). Meer informatie kunt u vinden met deze links:
Living Lab Heavy Duty Laadpleinen - Duurzame mobiliteit (rwsduurzamemobiliteit.nl) en het persbericht.