Vanaf 1 juli 2026 treedt de vrachtwagenheffing in werking. Voor voertuigen in de N2-categorie die administratief zijn teruggekeurd tot onder de 3.500 kg, dreigde hierdoor een dubbele heffing: zowel de nieuwe vrachtwagenheffing als motorrijtuigenbelasting (MRB). Om dit te voorkomen, is nu een tijdelijke vrijstelling (nihiltarief) van de MRB voorgesteld voor de periode van 1 juli 2026 tot 1 januari 2027.
Daarnaast wordt de definitie van een vrachtwagen in de wetgeving aangepast. De oorspronkelijke omschrijving van ‘toegestane maximummassa’ wordt gewijzigd naar:
- maximummassa: de technisch toelaatbare maximummassa van een vrachtwagen in beladen toestand;
- maximummassa van de combinatie: de maximummassa die, voor zover de vrachtwagen mag worden uitgerust met aanhangwagen(s) of oplegger(s), wordt vermeerderd met de technisch toelaatbare maximummassa daarvan in beladen toestand.
De voorgestelde aanpassingen zijn opgenomen in een Tweede nota van wijziging op het Belastingplan 2026. MinIenW verwacht dat de parlementaire behandeling hiervan – gepland op 17 en 19 november – een formaliteit zal zijn.
De betrokken groep eigenaren van N2-voertuigen (geschat op circa 15.000 voertuigen) ontvangt binnenkort een brief van de RDW waarin de praktische gevolgen van de wijzigingen worden toegelicht.


