Nieuws

Tijdelijke MRB-vrijstelling voorkomt dubbele heffing voor administratief verlaagde N2’s

Om een dreigende dubbele belasting voor administratief verlaagde N2-voertuig­en te voorkomen bij de invoering van de vracht­wagenheffing, is er een oplossing gevonden in het Belastingplan 2026. RAI Vereniging heeft zich de afgelopen periode actief ingezet om dit knelpunt aan te kaarten bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (MinIenW), de RDW en andere betrokken partijen.

Tijdelijke MRB-vrijstelling voorkomt dubbele heffing voor administratief verlaagde N2’s

Vanaf 1 juli 2026 treedt de vracht­wagenheffing in werking. Voor voertuig­en in de N2-categorie die administratief zijn teruggekeurd tot onder de 3.500 kg, dreigde hierdoor een dubbele heffing: zowel de nieuwe vracht­wagenheffing als motorrijtuigen­belasting (MRB). Om dit te voorkomen, is nu een tijdelijke vrijstelling (nihiltarief) van de MRB voorgesteld voor de periode van 1 juli 2026 tot 1 januari 2027.

Daarnaast wordt de definitie van een vracht­wagen in de wetgeving aangepast. De oorspronkelijke omschrijving van ‘toegestane maximummassa’ wordt gewijzigd naar:

  • maximummassa: de technisch toelaatbare maximummassa van een vracht­wagen in beladen toestand;
  • maximummassa van de combinatie: de maximummassa die, voor zover de vracht­wagen mag worden uitgerust met aanhang­wagen(s) of oplegger(s), wordt vermeerderd met de technisch toelaatbare maximummassa daarvan in beladen toestand.

De voorgestelde aanpassingen zijn opgenomen in een Tweede nota van wijziging op het Belastingplan 2026. MinIenW verwacht dat de parlementaire behandeling hiervan – gepland op 17 en 19 november – een formaliteit zal zijn.

De betrokken groep eigenaren van N2-voertuig­en (geschat op circa 15.000 voertuig­en) ontvangt binnenkort een brief van de RDW waarin de praktische gevolgen van de wijzigingen worden toegelicht.