Wat heeft jullie doen besluiten om lid te worden van RAI Automotive Industry NL?
Vooral de voordelen die het netwerk biedt: een sterk netwerk van Nederlandse automotivebedrijven dat kan leiden tot saleskansen of andere vormen van samenwerking, deelname aan beurzen voor meer zichtbaarheid, bedrijfsbezoeken om bij anderen in de keuken te kijken, en deelname aan handelsmissies om klanten en partners in heel Europa te vinden.
Welke waarde hopen jullie toe te voegen aan het netwerk van RAI Automotive Industry NL?
Vestel Mobility maakt deel uit van Vestel Electronics, een consumentenelektronicabedrijf dat naar meer dan 160 landen wereldwijd exporteert. Dankzij ons uitgebreide klantenbestand, onze sterke naamsbekendheid in de markt, onze solide productieachtergrond en onze talentvolle professionals hebben we Vestel Mobility opgericht en onze focus op de mobiliteitssector vergroot.
Deze ervaring in consumentenelektronica geeft ons een belangrijk voordeel in de transformatie van de automotive sector, waarin voertuigen steeds meer veranderen in slimme elektronische consumentenproducten.
Wij willen een sleutelspeler zijn binnen de mobiliteitssector en produceren batterij-energiesystemen, laadoplossingen voor elektrische voertuigen en automotive componenten—essentiële elementen binnen het mobiliteitsecosysteem.
Daarnaast zijn wij aandeelhouder in TOGG, Turkije’s eerste en enige elektrische voertuig. Naar aanleiding van deze samenwerking hebben we onze automotive-elektronica-afdeling uitgebreid en zijn we een belangrijke toeleverancier voor TOGG geworden.
In de afgelopen jaren zijn we steeds dieper in de automotive sector geïntegreerd door de productie en levering van componenten zoals displays, ECU’s en BCM’s voor grote OEM’s. Onze flexibiliteit als EMS-partner voor Tier-1’s en OEM’s biedt klanten een aanzienlijke meerwaarde. Wij geloven sterk dat we deze ervaring binnen het RAI-netwerk kunnen delen en zo kunnen bijdragen aan de community.
Met meer dan tien jaar ervaring in de productie van laadinfra en onze positie als marktleider in Turkije vergroten we onze aanwezigheid in de Europese EVC-markt, ondersteund door ons brede productportfolio en geavanceerde technologieën.
Naast onze productie van batterij-energiesystemen ter ondersteuning van EVC’s leveren wij ook ESS-systemen voor duurzame energieopwekking, waarmee wij ons positioneren als een belangrijke speler in de energietransitie.
In deze context zijn wij ervan overtuigd dat wij als strategische partner binnen het RAI AINL-netwerk aanzienlijke synergieën kunnen realiseren.
Kunt u een voorbeeld geven van een complex project waarin jullie expertise van cruciaal belang was?
De TOGG-cockpitprojecten (displays) en het Ford F-Max BCM & Key Fob-project behoren tot de belangrijkste en meest complexe projecten in ons portfolio. Het Ford-project is volledig in-house ontworpen, inclusief de testapparatuur. De BCM bestuurt essentiële functies van de F-Max truck, zoals voertuigverlichting, ruitenwissers en de kantelfunctie van de cabine. Een team van meer dan 40 engineers uit diverse disciplines werkte samen om dit tot een succes te maken.
Daarnaast is de productie van TOGG’s PEU (Power Electronic Unit) een zeer belangrijk project, waarmee we uniek zijn in de regio als producent van een dergelijk complex elektronisch component voor een OEM.
Hoe versterkt jullie uitgebreide ervaring in automotive-elektronica jullie productaanbod?
Met bijna 40 jaar ervaring in de productie van televisies en displays zetten we deze expertise in om end-to-end displayoplossingen voor de automotive industrie te leveren als betrouwbare Europese productiepartner. Ons optisch ontwerpteam is volledig op de hoogte van de nieuwste marktontwikkelingen en werkt aan de nieuwste displaytechnologieën, waarbij ze hun kennis inzetten om hoogwaardige en kostenefficiënte oplossingen te creëren.
Daarnaast stellen onze expertise in vermogenselektronica en consumentenelektronica ons in staat om snel producten zoals BCM’s en ECU’s te ontwerpen en te produceren, in nauwe samenwerking met OEM’s en Tier-1-leveranciers. Al twintig jaar ontwerpen en produceren wij al onze eigen power boards.
Kunt u meer vertellen over de innovaties die Vestel Mobility ontwikkelt op het gebied van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, en hoe deze technologie bedrijven ondersteunt bij de elektrificatie van hun wagenpark?
Met onze MCS (megawatt charger), 720 kW satellietladers en geavanceerde softwareoplossingen voor groeiende elektrische wagenparken ondersteunen wij de e-truck- en e-busmarkten, die een belangrijke rol spelen in het verlagen van CO₂-uitstoot. Onze mogelijkheid om in-house powermodules te produceren—die bestand zijn tegen hoge temperaturen en hoge betrouwbaarheid vereisen—maakt ons onderscheidend.
Dankzij onze lucht- en vloeistofgekoelde laadoplossingen positioneren wij ons als betrouwbare partner voor exploitanten van elektrische wagenparken.
Daarnaast stelt onze wereldwijde patenthouderspositie in ESS-technologie ons in staat om een naadloze energiestroom van ESS naar het elektriciteitsnet te ondersteunen.
Waar ziet Vestel Mobility zichzelf over vijf jaar, en welke stappen zijn daarvoor nodig?
Als Vestel Mobility streven we ernaar een belangrijke rol te spelen als componentproducent en toeleverancier in de voortdurende transformatie van de automotive sector. Via onze partnerschappen en samenwerkingen met Europese spelers willen we uitgroeien tot een prominente speler in de toekomst van mobiliteit.
Met onze laadoplossingen en batterij-energiesystemen ondersteunen we de belangrijkste pijlers van de mobiliteitssector met innovatieve technologieën en een breed scala aan producten.

