Nieuws

‘Wij maken de recycling van metaal en olie mogelijk’

Afvalverwerkingsbedrijf Oilco in Houthalen-Helchteren, België recyclet jaarlijks duizenden tonnen oliefilters. Mét oog voor milieu, grondstoffen en veiligheid. “Een oliefilter bevat verrassend veel waarde. Wij halen er olie, metaal én energie uit.”

‘Wij maken de recycling van metaal en olie mogelijk’

Oliefilters die opgehaald worden bij autodemontagebedrijven worden naar het Belgische Oilco, een van de recyclingpartners van ARN, gebracht. Jaarlijks verwerkt dit gespecialiseerde bedrijf 4.000 tot 5.000 ton oliefilters met als doel: maximale terugwinning van olie, metaal en energie.

Waardevolle stoffen

Een oliefilter heeft een eenvoudige taak: de olie in de motor schoonhouden door metaaldeeltjes en verbrandingsresten eruit te filteren, maar juist die functie maakt het filter zelf complex. “Een gebruikt oliefilter bestaat doorgaans uit een metalen behuizing, een papieren filterelement, vervuilde olie en in mindere mate kunststofonderdelen voor onder andere de afdichting van het filter”, vertelt Michel Poets plant manager van Oilco. “Elk van deze afzonderlijke componenten bevat waarde, hetzij voor hergebruik hetzij energetisch.”

Verwerking van oliefilters

Zodra filters binnenkomen bij Oilco worden ze verzameld in een grote bunker waar een eerste visuele controle plaatsvindt. In de bunker druppelt de olie langzaam uit de filters. Deze olie wordt opgevangen. “We mengen en homogeniseren de filters vervolgens tot een egale stroom”, legt Michel uit. “Daarna volgt een tweede visuele controle en worden met de hand onder meer hydraulische slangen en zware bouten, eruit gehaald. Deze manuele uitsortering is essentieel om de veiligheid én kwaliteit van de recycling te borgen.”

Vervolgens gaat het materiaal door een ge­automatiseerd proces. In zeven stappen, via shredders, centrifuges en magneten, worden de verschillende hoofdcomponenten: olie, metaal en papier van elkaar gescheiden. De metalen fractie – gemiddeld 40% van de filtermassa – is relatief zuiver en wordt hergebruikt voor nieuwe metaalproducten. De olie (ongeveer 20%) wordt via een erkend bedrijf verwerkt tot basisolie, zodat deze daarna weer opnieuw inzetbaar is. De papierfractie (40%) bevat nog resten olie en roet, maar heeft een hoge calorische waarde. “Die fractie zetten we in als vervanger van fossiele brandstoffen, zoals steenkool, in cementovens”, vertelt Michel.

Recyclen versus verbranden

Michel laat weten dat er een studie is uitgevoerd om te kijken wat de impact is van het recyclen versus het verbranden van oliefilters. “Deze studie omhelst de volledige waardeketen van de afvalstroom oliefilters. Hieruit blijkt dat niet alleen 20% meer grondstoffen worden teruggewonnen bij recyclen, maar de teruggewonnen grondstoffen zijn ook van betere kwaliteit.”

Een bijkomend voordeel: de uitstoot van CO2-equivalenten bij recycling is beduidend minder dan bij verbranding. “We hebben het volledig doorgerekend: per ton oliefilters die wij verwerken, vermijden we ongeveer 1.500 kg CO₂-equivalenten over de hele keten. Dat komt vooral doordat de olie en het metaal niet opnieuw gewonnen hoeven te worden.”

Wetgeving en praktijk

Ondanks deze goede uitkomsten gaan nog steeds veel oliefilters verloren. “We zien bijvoorbeeld dat oliefilters tussen het oliehoudend afval terechtkomen”, vertelt Michel. “Het zou goed zijn als de wetgevers in België en Nederland duidelijkheid geven over de verplichting tot aparte inzameling en recyclen en daarmee ook het verbod op verbranding.”

Volgens Michel ligt er dus ook een rol bij de inzamelaars: “De rol bij de inzamelaars mag niet onderschat worden. Zij zouden oliefilters standaard apart moeten houden wat recycling mogelijk maakt.”

Techniek én toekomst

De verwerking van oliefilters is geen eenvoudig proces. “Er zijn altijd risico’s op ongeplande stilstanden, brand of explosies. Onze installaties vragen daarom continu om onderhoud en het nemen van preventieve maatregelen.” Toch kijkt Michel met vertrouwen naar de toekomst. “We verwachten dat het volume op termijn afneemt in binnen- en buitenland, onder andere door de elektrificatie, maar dit proces zal tijd vergen en we ontvangen ook buitenlandse tonnages.”

De uitdaging zit volgens hem in het maximaal benutten van elk filter. “We willen in de papierstroom nog beter de olie eruit halen en misschien zelfs ooit papiervezels terugwinnen.”

Samenwerking met ARN

Oilco werkt al jaren nauw samen met ARN. “Zij leveren de filters aan en zijn betrokken bij de verwerking”, zegt Michel. “Ze stellen hoge eisen aan kwaliteit en duurzaamheid. De samenwerking is prettig en verloopt vlot. Ze komen hier regelmatig over de vloer en zijn altijd geïnteresseerd in de recycling­cijfers.”

Goed inzamelen maakt het verschil

Een correcte afvoer begint bij het autodemontagebedrijf. Sla oliefilters apart op zonder bouten, schroeven, poetsdoeken en dergelijke. Lever ze ook apart in en gebruik de door ARN verstrekte lekdichte tonnen. Zo voorkomt u milieuschade, voldoet u aan de regels en draagt u bij aan een circulaire keten.

Bron naar het artikel.