Uitkomsten 5e ledenenquête over impact coronacrisis

5 juni 2020

Uit de vijfde ronde van de enquête onder de leden van de RAI Vereniging (periode 1-5 juni) volgt dat 79% van de respondenten aangeven dat zij in de afgelopen maand minder omzet behaalden dan in dezelfde maand vorig jaar.

Driekwart van de ondernemers verwacht dus dat hun omzet dit kwartaal lager zal liggen dan in het eerste kwartaal. Ook voor het derde kwartaal zijn de vooruitzichten somber. 56% verwacht dat ook in dit kwartaal de omzet nog verder zal dalen. Pas in het vierde kwartaal is de verwachting dat de omzet zal stabiliseren of zelfs weer zal stijgen.

Het verlies was gelukkig wel minder dan vorige maand, gemiddeld 36%.  Voor de meeste ondernemers zijn de orderportefeuilles voor de rest van 2020 momenteel matig tot slecht gevuld en men bereidt zich voor op een teruggang die pas in de loop van volgend jaar weer enigszins zal herstellen.

De overheid neemt de met cijfers onderbouwde signalen van RAI Vereniging serieus en daarom blijven wij periodiek deze enquête uitzetten. Een ruime respons vergroot daarbij uiteraard de impact van onze pleidooien in Den Haag, dus het blijft belangrijk om daaraan deel te nemen, ook al heeft u nu veel andere zaken aan uw hoofd.

Alle ontwikkelingen rond de coronacrisis vindt u uiteraard op onze continu geactualiseerde corona-informatiepagina. Mocht u aanlopen tegen andere problemen als gevolg van corona, laat het dan vooral weten, ofwel via uw sectiemanager dan wel via coronameldpunt@raivereniging.nl.

De uitkomsten van de vierde ledenenquête vindt u ter vergelijk hier.

Henk Bos
Manager Leden- en Verenigingszaken