Nieuws

Bulkaanvragen laadpalen kunnen elektrificatie wagenpark versnellen

Het centraal aanvragen van openbare laadpalen kan de elektrificatie van zakelijke wagenparken drastisch versnellen, zo blijkt uit het rapport ‘Bulkaanvragen openbare laadinfrastructuur’ dat is gebaseerd op een pilot die werd uitgevoerd in opdracht van de NAL Werkgroep Logistiek. Door bulkaanvragen mogelijk te maken, wordt de overgang naar elektrisch rijden voor bedrijven eenvoudiger en efficiënter.

Bulkaanvragen laadpalen kunnen elektrificatie wagenpark versnellen

Momenteel kunnen alleen individuele berijders laadpalen aanvragen, terwijl wagenparkbeheerders steeds vaker hun volledige vloot willen elektrificeren. De pilot laat zien dat een centrale aanpak voor bulkaanvragen een oplossing kan bieden. Daardoor kunnen bedrijven in één keer honderden aanvragen indienen, niet alleen voor directe behoeften maar ook voor toekomstige uitbreidingen van hun elektrische vloot. Dit creëert een win-winsituatie voor gemeenten, laadpaalexploitanten (cpo’s) en wagenparkbeheerders.

Significante tijdsbesparing

Het gestandaardiseerde proces voor bulkaanvragen levert volgens de pilot een significante tijdsbesparing op, verhoogt de transparantie en geeft alle betrokken partijen beter inzicht in de huidige én toekomstige laadbehoefte. Hierdoor kunnen elektrificatieplannen van bedrijven sneller worden gerealiseerd en wordt de administratieve belasting sterk verminderd.

Uitdagingen

Tijdens de pilot werden enkele uitdagingen geïdentificeerd die opgelost moeten worden, waaronder de noodzaak voor zorgvuldige verwerkers­overeenkomsten rond adresgegevens, standaardisatie van dataformats, en eerlijke verdeling van aanvragen tussen cpo’s. Een belangrijk aandachtspunt blijft het gebrek aan exacte realisatiedata voor de laadpalen, wat onzekerheid creëert bij wagenparkbeheerders.

Schaalvergroting

In 2025 werken NKL Nederland en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) aan de verdere ontwikkeling van deze centrale aanpak. Er is al veel interesse bij grote wagenparkeigenaren, waaronder 3 netbeheerders en diverse leden van Techniek Nederland, die samen meer dan 50.000 voertuig­en vertegenwoordigen. Met dit centrale systeem krijgen gemeenten betere planmogelijkheden en zien cpo’s nieuwe kansen voor hun businesscase. Hoewel een aanvraag geen plaatsingsgarantie biedt, geeft de toegenomen transparantie en inzicht in het bestaande laadpalennetwerk en wagenparkbeheerders voldoende zekerheid om de overstap naar elektrisch te maken.

Relevante downloads