De nieuwe bevindingen komen op het moment dat de Europese Commissie een amendement op het ‘Roadworthiness Package’ overweegt dat zware APK-eisen (Periodic Technical Inspection - PTI) voor voertuigfabrikanten zou opleggen. Juist nu de industrie voor ongekende uitdagingen staat. Het FKA trekt de noodzaak van aanvullende periodieke technische inspecties in twijfel, aangezien minder dan 1 procent van de dodelijke ongevallen wordt veroorzaakt door technische defecten
Hogere testkosten
De studie onderstreept dat toekomstige wijzigingen in de regelgeving met voorzichtigheid moeten worden doorgevoerd. Als het APK-schema zonder de juiste overweging wordt gewijzigd, kunnen de testkosten stijgen zonder de veiligheid te verbeteren. Eventuele nieuwe testprocedures voor voertuigen moeten volgens het onderzoeksinstituut worden afgehandeld onder het typegoedkeuringsregime, niet onder de APK-voorschriften
Bovendien verstrekken voertuigfabrikanten ook al uitgebreide gegevens voor APK-eisen op grond van de EU-wetgeving (Verordening 2019/621/EU). De gegevens worden echter niet op grote schaal gebruikt door PTI-instanties, wat het effectief testen van moderne elektronische systemen belemmert.
Betere gegevensverzameling
In plaats van het aantal APK-testen onnodig uit te breiden, adviseert de studie, betere gegevens te verzamelen over de oorzaken van ongevallen en ervoor te zorgen dat voertuigontwerp- en testvereisten worden afgehandeld binnen de bestaande typegoedkeuringsregels. De harmonisatie van de PTI-praktijken in de hele EU zou ook de naleving en het delen van gegevens vereenvoudigen.
Zie voor het volledige onderzoek: Study on the Roadworthiness Package


