In Nederland is de maximale uitstoot van fijnstof bij diesels vastgesteld op 1 miljoen roetdeeltjes. Dit is erg hoog, want een goed werkend filter geeft namelijk nagenoeg een nulwaarde aan. Het roetfilter moet zorgen dat het voldoende fijnstof afvangt om onder die grens van 1 miljoen te blijven. De limietgrens voor het goedkeuren van het voertuig is in Nederland een stuk hoger dan in België waar de roetfiltertest op 1 juli 2022 al in is gegaan en is vastgesteld op 250.000 roetdeeltjes. In België hanteren ze een ander model namelijk tot 250.000 deeltjes goedkeuring van het voertuig en tussen de 250.001 en 1.000.000 deeltjes een advies over het roetfilter en daarboven afkeuring van het voertuig. De controle gebeurt aan de hand van een meting met een deeltjesteller. De eisen aan een dieselvoertuig met roetfilter in Nederland staan in de Regeling Voertuigen.
Milieumaatregelen gericht op minder uitstoot
De APK voor Euro V en Euro VI dieselpersonenauto’s, bestelbussen en trucks is per 1 januari 2023 uitgebreid met een controle op de aanwezigheid van een goed werkend roetfilter. Hiervoor zijn de APK-keuringsstations uitgerust met een deeltjesteller. Deze controle moet erop toezien dat het verbod op het verwijderen van roetfilters voor dit type dieselvoertuigen wordt nageleefd en ervoor zorgen dat niet goed werkende filters vervangen of gerepareerd worden. In totaal gaat het om circa 1,5 miljoen Euro V en Euro VI diesel personenauto’s, bestelwagens en trucks. In het kentekenregister van het RDW kan een eigenaar van een dieselvoertuig controleren of het voertuig voorzien is van een roetfilter en dus zo’n test moet ondergaan bij de APK. Als er geen roetfilter is, krijgen de voertuigen wel een roetmeting. Er wordt dus altijd gecontroleerd op uitstoot.
Wat is de rol van RAI Vereniging?
RAI Vereniging is voorstander van de deeltjestest, omdat hiermee effectief toezicht wordt gehouden op de milieuregels. Een schoon wagenpark is cruciaal voor de gezondheid van mens en omgeving. Uit onze sector komen leveranciers van de testapparatuur, maar ook fabrikanten die als één van de eersten in Europa een tester ontwikkelde die geschikt is voor het gebruik in werkplaatsen. Een knap resultaat van het Nederlandse bedrijfsleven, omdat zulke apparaten normaliter enkel geschikt zijn voor het lab en nu naar verwachting goed gaan werken in de werkplaats. Dit vergt wel extra inzet van de Nederlandse equipmentindustrie om te zorgen dat alles vlekkeloos verloopt. Komend jaar worden alle ontwikkelingen en meetresultaten in de gaten gehouden.