Nieuws

Retrofitstress? Niet met VDO

De Europese Mobility Package heeft voor veel extra dynamiek in de transportmarkt gezorgd. In dit pakket aan maatregelen zijn verschillende doelstellingen gedefinieerd om de situatie voor chauffeurs te verbeteren. Bijvoorbeeld het bevorderen van eerlijker concurrentie tussen internationaal opererende bedrijven en het verbeteren van de sociale omstandigheden waaronder chauffeurs hun werk moeten doen (denk daarbij aan beloning en arbeids­tijden). Als resultante -die eigenlijk ook een extra doelstelling is- moet ook de veiligheid op de wegen verbeteren. Dankzij het wettelijk recht op voldoende rust voor chauffeurs tijdens hun werk zullen zij minder snel door oververmoeidheid betrokken kunnen raken bij onveilige verkeers­situaties.

Retrofitstress? Niet met VDO

Rob Tamse, managing director Continental Automotive Trading Nederland B.V.

Tachografen

Het apparaat dat wordt gebruikt voor de registratie van rij- en rusttijden is de tachograaf. De opgeslagen gegevens kunnen door controlerende instanties worden geraadpleegd bij het toezien op naleving van de regels. De tachograaf heeft in de loop der jaren een grote verandering doorgemaakt. Van een papieren schijf achter de snelheidsmeter waarop met een stift de bewegingen en tijd werden vastgelegd tot de digitale, satelliet-gecontroleerde versie van vandaag.

Retrofit

Sinds augustus 2023, met de introductie van de nieuwste slimme tachograaf, zijn er inmiddels bij enkele duizenden voertuig­en analoge en digitale tachografen vervangen (de retrofit). Toch is voor veel transporteurs de retrofit nog niet urgent genoeg, zo blijkt uit retrofit­cijfers van de RDW.
Die urgentie moet er wel komen, want hoe meer bedrijven tot het laatst wachten, hoe moeilijker het zal worden om op tijd de retrofit klaar te hebben. Ofwel doordat werkplaats al volgeboekt zijn op de dag waarop de transporteur een afspraak wil maken, ofwel doordat de fabrikanten van de tachografen de tijdelijke piekvraag naar tachografen niet aan kunnen en er dus geen tachograaf beschikbaar is op de gewenste dag van ombouw. En de EU is onverbiddelijk: de deadline voor de eerste retrofit (voor oude analoge en digitale tachografen) liep af op 31 december 2024 en de retrofit voor de tweede golf (voor de eerste versie slimme tachografen) moet vóór 19 augustus 2025 zijn afgerond. Is dat niet gebeurd, dan volgen er boetes.

Voorkom tekorten en tijdsdruk. Stel de tachograaf-retrofit niet uit, plan het nu.

Dat is dan ook de reden waarom wij al sinds medio 2023 aangeven: wil je als transporteur niet voor verrassingen komen te staan, plan dan de ombouw van je auto(‘s) nú in. Dat kan voor het derde of vierde kwartaal zijn, als het maar vastligt. Zo vermijd je in elk geval het risico op een “volle” werkplaats of oplopende levertijden voor tachografen. En vraag je werkplaats waar nodig om advies.

Vertrouw op VDO – one stop shopping

Als onderdeel van het Duitse Continental heeft de maker van de tachograaf meer dan 80 jaar ervaring met tachografen, bewegingssensors en downloadapparatuur. Voor het analyseren van tachograafdata is er eigen software die aangeeft op welke punten transporteurs moeten verbeteren. Speciale VDO werkplaatsapparatuur tenslotte helpt bij het installeren en tweejaarlijks ijken van tachografen.

Dit artikel verscheen eerder in het RAI Automotive Industry Magazine over de Nederlandse auto-industrie. Nieuwsgierig naar meer?

Ga naar magazine