Nieuws

Ruimte tweede kentekenplaat toch verplicht per 6 juli 2022 voor nieuwe registraties aanhang­wagens/opleggers met type­goedkeuring

Tijdens het laatste TOB is er gemeld dat er voor nieuwe registraties van voertuig­en van de categorieën O2/O3/O4 geen nieuwe eisen van kracht worden per 6 juli 2022. Dat blijkt nu onjuist te zijn. De eis van de ruimte voor een tweede kentekenplaat aan de achterzijde gaat wel in op 6 juli 2022 voor nieuwe registraties van voertuig­en met een type­goedkeuring.

Ruimte tweede kentekenplaat toch verplicht per 6 juli 2022 voor nieuwe registraties aanhangwagens/opleggers met typegoedkeuring

De nieuwe en gewijzigde eisen in het kader van de GSR2 (Verordening 2019/2144) zijn lastige materie voor wat betreft de ingangsdata. Geheel nieuwe eisen, zoals TPMS voor zware bedrijfs­voertuig­en, zijn wel overzichtelijk qua ingangsdata, maar bij bestaande eisen die gewijzigd worden ligt dat anders.

Zo worden de bestaande eisen voor ‘montage en bevestiging kentekenplaat’ in Verordening 1003/2010 vervangen door de eisen van bijlage III van Verordening 2021/535. Maar die voorschriften zijn wel uitgebreid met de eis van de ruimte voor een tweede plaat achter bij de categorieën O2/O3/O4.

Om onduidelijke redenen is er voor de eis van de tweede plaat achter geen nadere ingangsdatum bepaald (die er voor de voorplaat bij motor­voertuig­en wél is). De eis wordt dus van kracht op 6 juli 2022 (voor nieuwe registraties van voertuig­en met een type­goedkeuring).

Voor de volledigheid: bij de aanwezigheid van de ‘mogelijkheid voor montage en bevestiging van een tweede kentekenplaat’ hoort – op basis van de eisen inzake installatie van verlichting – dan ook de eis dat de ruimte voor de tweede kentekenplaat is voorzien van verlichting.

De ingangsdatum voor de ruimte voor de tweede kentekenplaat is nog onderwerp van discussie in Brussel. Het is geen garantie dat de datum van 6 juli 2022 wordt uitgesteld. Zodra er meer nieuws uit Brussel is, wordt u daarover geïnformeerd.

De informatie hierboven betreft nieuwe registraties van voertuig­en met een type­goedkeuring. Bij een individuele toelating van voertuig­en (of de opbouw daarop) zijn de bepalingen van toepassing die in de ‘Alternatieve voorschriften en wijze van keuren’ vermeld zijn. Deze voorschriften worden eenmaal per jaar door RDW aangepast, en zijn doorgaans vanaf 1 juli of 1 september van kracht.

RAI CarrosserieNL ontvangt eerst een concept van RDW. Na bestudering van dit nieuwe document wordt u geïnformeerd over relevante wijzigingen. Over het algemeen zijn dit kleine aanpassingen en verduidelijkingen en dergelijke, en geen aanscherpingen van de eisen. Voor de komende versie is nog onduidelijk welke eisen uit de GSR2 opgenomen gaan worden en wat de ingangsdata zijn.

Wij hebben momenteel nog geen concept ontvangen. Wel is bekend dat RDW worstelt met ‘wat, hoe en wanneer’ van de GSR2 in de ‘Alternatieve voorschriften en wijze van keuren’. RAI CarrosserieNL heeft nadrukkelijk aangedrongen op een lead-time van minimaal zes maanden als de nieuwe eisen geïntroduceerd worden.

Zodra er meer bekend is over de inhoud van de komende versie van de ‘Alternatieve voorschriften en wijze van keuren’ melden wij dat aan u.