Nieuws

Verkoopaandeel EV’s particuliere markt naar 26 procent in 2022

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personen¬auto’s in Nederland blijft dalen. Logisch, want het aandeel elektrische en andere duurzame auto’s stijgt. De meest forse stijging van elektrische auto’s valt in 2022 ten deel aan de particuliere markt. Het aandeel volledig elektrisch in de nieuwverkoop steeg van 11 in 2021 tot 26 procent vorig jaar, zo blijkt uit de jaarlijkse verkoopanalyse van RAI Vereniging.

Verkoopaandeel EV’s particuliere markt naar 26 procent in 2022

Benzine­auto’s worden nog steeds het meest verkocht in Nederland. 2021 was echter het eerste jaar waarin het aandeel van de benzinemotoren onder de helft uit kwam (46%). In 2022 zakte dit aandeel verder tot 38,5 procent. Het aandeel van verschillende (plug-in) hybride auto’s in de nieuwverkoop ging van 33 procent in 2021 naar 36 procent in 2022. Nadat twee jaar geleden het aandeel volledig elektrische auto’s stagneerde op 20 procent groeide dit afgelopen jaar naar 23 procent van de totale nieuwverkoop.


Aanschafsubsidies werken

De snelle stijging van het aandeel volledig elektrische auto’s in de particuliere markt is te verklaren uit een combinatie van meer beschikbare elektrische modellen in de middenklasse segmenten, de aanschafsubsidies voor particulieren en de private lease aanbiedingen. Eind 2022 reden er in Nederland zo’n 330.00 volledig elektrische auto’s.

Dalend dieselaandeel

Het aandeel nieuw verkochte diesel­auto’s blijft teruglopen. Vorig jaar bedroeg dit aandeel nog slechts 1,5 procent van de nieuw­verkopen. Diesel¬auto’s werden voornamelijk in de zakelijke markt verkocht en die is inmiddels overgeschakeld op volledig elektrische auto’s. Het aandeel van volledig elektrische auto’s in de zakelijke markt steeg afgelopen jaar mede daardoor naar 24,0 procent.


Corona blijft voelbaar

De autosector merkte in 2022 nog steeds de gevolgen van de coronacrisis die in 2020 begon. De problemen werden vorig jaar niet zozeer veroorzaakt door lockdowns, maar door tekorten aan microchips en onderdelen waardoor bestelde auto’s niet afgeleverd konden worden. Dit zorgde er voor dat er in 2022 niet meer dan 312.129 nieuwe personen¬auto’s werden geregistreerd.