Registratie- en kentekenplicht (land)bouwvoertuigen

Op 1 januari 2021 treedt de registratie- en kentekenplaatplicht van (land)bouwvoertuigen in werking. Ook moeten MMBS-en/mobiele machines, zoals bepaalde veegmachines, geregistreerd worden.

trekker met wettelijke breedte borden

De introductie van zo'n geheel nieuwe registratie- en kentekenplicht voor voertuigen waarvoor deze eerder in het geheel niet gold, is best een complexe operatie.

RAI Vereniging ondersteunt haar leden daarbij, bijvoorbeeld door intensief contact te hebben met de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) en het verantwoordelijke ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en natuurlijk ook met informatie en advisering voor onze leden in dit werkveld.

In dit dossier vindt u alle benodigde informatie over de praktische toepassing van alle (ook vaak Europese) regelgeving en voorschriften voor deze nieuwe voertuigcategorieën. Ook wordt duidelijk gemaakt voor welke voertuigen van deze verplichting zijn uitgezonderd, zoals meeneemheftrucks en sommige tuinbouwtractoren.

Waarom?

Landbouwvoertuigen rijden regelmatig op de openbare weg (en in milieuzones). Ze worden volop gebruikt voor andere activiteiten dan landbouw, zoals kiepautovervoer en transporttaken. Activiteiten die ook met voertuigen worden uitgevoerd die wél moeten voldoen aan vele wettelijke eisen.

Het is van groot belang om de handhaving op veiligheids- en milieuaspecten te verbeteren. Daarnaast is het noodzakelijk voor handhaving van typegoedkeuring: nieuwe voertuigen mogen alleen de weg op als ze aantoonbaar voldoen aan Europese Richtlijnen, maar dat is door het ontbreken van een voertuigregistratie niet te handhaven.

Tot slot vallen er helaas ook (dodelijke) slachtoffers bij ongevallen met landbouwvoertuigen. Een kenteken heeft ook preventieve werking, want de bestuurder kan niet ontraceerbaar onverantwoordelijke gedrag vertonen.

Lobby

RAI Vereniging heeft hiervoor jarenlang, samen de collega-organisaties CUMELA, Federatie Agrotechniek en COM, gepleit. Zij ontwikkelden ook de website veiliglandbouwverkeer.nl, om betere bewustwording te creëren bij de verkeersveiligheid en regelgeving voor landbouwvoertuigen in het verkeer. Uiteindelijk zijn daarbij zowel de gebruiker als de medeweggebruikers gebaat.

Nuttige (externe) links

>> RDW-website