Subsidiepot voor elektrische vrachtwagens al weer leeg

11 mei 2022

De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische truck (AanZET) is nu al weer leeg. Dit meldde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) afgelopen dinsdag. RAI Vereniging vindt het enerzijds verheugend dat er zoveel interesse is om te vergroenen, maar maakt zich anderzijds zorgen dat er op korte termijn te weinig geld beschikbaar is voor elektrificatie. Voor een effectieve overgang naar zero-emissie goederenvervoer is het cruciaal dat ondernemers op korte termijn veel meer financiële steun krijgen dan nu beschikbaar is.

Het kabinet heeft voor dit jaar 13,5 miljoen euro aan subsidie beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een zero-emissie truck. De inschrijving was maandag geopend en een dag later meldde de RVO dat de pot leeg is. Dat zoveel ondernemers willen overschakelen naar zero-emissie vervoer is van groot belang, omdat een groot aantal Nederlandse steden tussen 2025 en 2030 geleidelijk overgaan naar zero-emissie stadslogistiek. Op termijn mogen dan alleen nog maar zero-emissie trucks en bestelwagens de stad in. Hierdoor is er een enorme investeringsbehoefte bij ondernemers. De huidige bestaande subsidieregelingen zijn naar het oordeel van RAI Vereniging echter onvoldoende om de benodigde grootschalige investeringen door de sector los te krijgen. Een zero-emissie truck is momenteel zo’n drie keer duurder dan een moderne dieselvariant.

Geld naar voren halen
RAI Vereniging dringt er daarom bij het kabinet op aan om op korte termijn veel meer financiële steun vrij te maken. Dat kan door de toekomstige inkomsten uit de geplande vrachtwagenheffing alvast naar voren te halen. Afgesproken is dat deze inkomsten door de transportsector worden gebruikt voor vergroening van het wagenpark. Door deze geplande inkomsten nu al naar voren te halen kunnen ondernemers direct investeren in verduurzaming van het wagenpark en worden niet teleurgesteld door een lege subsidiepot. Alle CO2-winst die nu gepakt kan worden, is winst voor de toekomst.

Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel
De budgetten  voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) Aanschaf en Retrofit in 2022 zijn overtekend op 9 mei 2022. U kunt de regeling nog wel aanvragen, maar de kans dat u subsidie krijgt is klein. Wat dit betekent, leest u op de pagina SSEB Aanschaf en Retrofit budget overtekend. Zodra het subsidiegeld voor SSEB Aanschaf en/of Retrofit echt op is, leest u dit ook op de SSEB-website.

Chris van Dijk
Beleidsadviseur