Reactie RAI Vereniging Prinsjesdag 2021

21 september 2021

RAI Vereniging onderstreept het belang voor Nederland om vol in te zetten op het behalen van de Klimaatdoelstellingen. Het Kabinet heeft torenhoge ambities, die zij de komende jaren ook moet waarmaken met concrete investeringen in de vergroening van mobiliteit, stelt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck.

prinsjesdag

Voor het jaar 2022 worden hiervoor enerzijds belangrijke stappen gezet, terwijl anderzijds het Kabinet ook op de rem trapt. Het Kabinet moet harder lopen om de drempel voor consumenten en ondernemers om minder uit te stoten, verder te verlagen. "Haalbaar, betaalbaar en goed voor mensen en omgeving.”

Het Kabinet kiest terecht voor extra investeringen om de particuliere automobilist en ondernemer te verleiden elektrisch te gaan rijden, maar trekt voor de zakelijke rijder te vroeg aan de handrem. Dit door de bijtelling voor elektrische auto’s te verhogen van 12 naar 16 procent en de cap te verlagen naar 35.000 euro. Hiermee wordt de elektrificatie in de zakelijke markt verstoord, waardoor de aangescherpte Klimaatdoelen moeilijker worden behaald.

Ook is er nog steeds geen duidelijkheid over de aanschafsubsidie voor elektrisch aangedreven vrachtauto’s, zoals in het Klimaatakkoord is afgesproken. “Met de toekomstige invoering van zero-emissiezones voor de stadslogistiek, verkeren ondernemers nog steeds in onzekerheid door het uitblijven van de beloofde subsidiegelden. Het is tijd voor duidelijkheid, zodat naast gebruikers ook de Nederlandse automotive industrie de broodnodige investeringsprikkel ontvangt”, aldus Van Eijck.

Het is goed dat het Kabinet aandacht heeft voor het belang van CO2-arme brandstoffen. RAI Vereniging pleit voor concrete maatregelen, zodat ook het rijdend wagenpark van miljoenen benzine en diesel personenauto’s, bestelwagens en vrachtwagens verduurzaamt. Tot slot benadrukt RAI Vereniging dat ook de inzet van tweewielers een extra impuls moet krijgen door vereenvoudiging van de bestaande leasefietsregeling en door deze ook beschikbaar te maken voor elektrische scooters.

Floris Liebrand
Communicatieadviseur / woordvoerder