Koninklijk onderscheiden

Over RAI Vereniging

RAI staat voor Rijwiel en Automobiel Industrie. De vereniging is opgericht op 17 december 1893.

RAI Vereniging behartigt de belangen van ruim 700 fabrikanten en importeurs van personen­auto’s en vracht­auto's, aanhang­wagens en opleggers, carrosserieën en speciale voertuig­en, motorfietsen en scooters, brom- en snorfietsen en fietsen. Ook de leveranciers van onderdelen en van garage-uitrusting zijn bij RAI Vereniging aangesloten.

1 hoofdbestuur, 9 secties

Hoe werkt RAI Vereniging?

De dagelijkse leiding van het secretariaat, het kantoor van RAI Vereniging, is in handen van directeur Olaf de Bruijn. De leden van RAI Vereniging zijn lid van één of meer van de volgende negen secties:

Gemakkelijk inzichtelijk

Jaaroverzicht 2023

Het Jaaroverzicht 2023 van RAI Vereniging is door te bladeren via deze link of hier te downloaden.

Ontmoet ons hoofdbestuur

Hoofdbestuur

Het hoofdbestuur van RAI Vereniging is belast met het besturen van de vereniging en bestaat uit 6 leden.

• Algemeen Voorzitter

Frits van Bruggen

Frits van Bruggen is sinds 16 november 2022 algemeen voorzitter van RAI Vereniging en daarmee voorzitter van het hoofdbestuur. Hij is zeer ervaren en kent de mobiliteits­branche op zijn duimpje. Zo was hij bijna zeven jaar lang hoofddirecteur van de ANWB waar hij ook elf jaar lang in de directie zat. De functie van voorzitter combineert hij met zijn rol als CEO van MN, één van de grootste pensioenuitvoerders en vermogensbeheerders voor Nederlandse pensioenfondsen.

• Penningmeester

Ron Snoeks – Snoeks Automotive B.V.

Ron Snoeks heeft in november 2022 het penningmeesterschap overgenomen van Eric Louwman. Ron Snoeks is CEO van Snoeks Beheer. Snoeks Automotive is toeleverancier aan de auto-industrie met het leveren van inrichtingsmodules aan vrijwel alle bestel­wagenfabrikanten. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nieuw-Vennep. Snoeks produceert over de hele wereld en beschikt in Tsjechië over een eigen assemblage- en distributiecentrum.

Ontmoet & contacteer ons hele bestuur

Dochter­organisatie

RAI Amsterdam

RAI Vereniging participeert in RAI Amsterdam. De activiteiten van RAI Amsterdam B.V. vinden plaats onder de verantwoordelijkheid van RAI Holding B.V.. RAI Vereniging is grootaandeelhouder (75%) van het tentoonstellings- en congrescentrum RAI Amsterdam. De Gemeente Amsterdam heeft een belang van 25%.

Opgericht in 1893

Geschiedenis RAI Vereniging

Op 17 december 1893 werd RAI Vereniging, voluit ‘de Nederlandsche Vereniging de Rijwiel en Automobiel Industrie’ opgericht. Toen heetten we nog 'De Rijwiel-Industrie' (RI). Met de komst van de automobielen werd dit uitgebreid naar RAI.

Sindsdien mogen we ons een instituut binnen de mobiliteits­branche in Nederland noemen. In 2019 werden we vanwege ons 125 jarige jubilieum zelfs onderscheiden als Koninklijk. Wij danken dit aan onze lange toonaangevende staat van dienst als belangen­organisatie voor de mobiliteits­industrie en oprichter van de RAI Amsterdam.

Lees onze hele geschiedenis

Relevante downloads