Nieuws

Aantal verkeers­doden opnieuw lager

Het aantal verkeers­doden is vorig jaar voor de derde maal op rij gedaald tot 582 personen, 28 minder dan in 2020, meldt het CBS. Het aantal mensen dat verongelukte op de motor en de bromfiets nam toe, terwijl het aantal dodelijke slachtoffers op de fiets en in de auto verminderde.

Aantal verkeersdoden opnieuw lager

Vergeleken met 2000 is het aantal dodelijke slachtoffers van verkeers­ongevallen volgens het CBS gehalveerd, ondanks de groei van de bevolking. In 2000 vielen er nog 1.166 dodelijke slachtoffers in het verkeer.

De meeste verkeers­slachtoffers waren fietsers (207) en inzittenden van een personen­auto (175). Onder de fietsdoden waren 80 e-bikers. Onder de verkeers­doden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel.

Verkeers­doden personen­auto het laagst

Het verloop van het aantal verkeers­doden onder inzittenden van een personen­auto is opvallend anders dan van fietsers. Tussen 2000 en 2021 daalde het aantal verkeers­doden in een personen­auto van 543 in 2000 naar 175 in 2021, het laagste aantal in de laatste twee decennia. Sinds het jaar 2000 is het aantal verkeers­slachtoffers onder fietsers redelijk stabiel. In 2021 was het aantal fietsdoden ruim een derde van alle verkeers­doden. Het aantal dodelijke fietsslachtoffers was het hoogst in 2000 (233) en het laagste in 2010 (162). Sinds 2020 is het aantal fietsdoden bijna 20 procent hoger dan het aantal autododen.

Ouderen vaker verkeers­slachtoffer

De helft van de verkeers­doden was 60 jaar of ouder. Het aantal verkeers­doden in deze leeftijdsgroep nam wel af van 306 in 2020 naar 294 in 2021. Oudere dodelijke verkeers­slachtoffers (60-plus) hebben relatief vaak een fietsongeval, terwijl verkeers­slachtoffers jonger dan 60 jaar voornamelijk omkomen bij een auto-ongeluk.

Einde stagnatie?

SWOV laat in een reactie op de cijfers weten zich af te vragen of de daling van het aantal verkeers­doden toeval is, een gevolg van de coronacrisis of dat er andere factoren een rol hebben gespeeld. "Daarnaast willen we natuurlijk ook graag weten of er met deze cijfers een einde is gekomen aan de stagnatie in de daling van het aantal verkeers­doden", zegt SWOV-directeur Martin Damen. "We moeten hierbij wel constateren dat er in 2008 nog vanuit werd gegaan dat een daling tot maximaal 500 verkeers­doden in 2020 haalbaar moest zijn, maar dat we dat punt nog steeds niet hebben bereikt."