Nieuws

ADAS kalibratie cruciaal voor behoud voertuig­veiligheid

  • secties:Alle secties
  • soort inhoud:Nieuwsbericht
  • datumPublished on

Een toenemend aantal auto’s beschikt over geavanceerde rijhulpsystemen die bestuurders helpen veiliger te rijden. Deze Advanced Driver Assistence Systems (ADAS) zorgen er voor dat auto’s steeds slimmer worden. Denk aan radarsystemen, lane assist, adaptive cruise control en dodehoek sensoren. Deze assistentiesystemen zijn zowel comfortverhogend als veiligheidsbevorderend. Om er voor te zorgen dat ze optimaal blijven werken is juiste kalibratie een absolute must zegt Jurgen Cassauw, verantwoordelijk voor garage-equipment binnen Hella Benelux, in de nieuwe editie van GO!Mobility.

ADAS kalibratie cruciaal voor behoud voertuigveiligheid

Om de werking en betrouwbaarheid van ADAS kalibratiesystemen te garanderen heeft Hella Gutmann een zogeheten ‘CSC-tool’ ontwikkeld die onafhankelijke garagisten, glasspecialisten en schadeherstellers een universele oplossing biedt voor het optimaal blijven functioneren van ADAS na schade of aanpassing van de voertuig­geometrie (uitlijnen, ruitherstel etc.). Met de CSC-tool, waarmee Hella Gutmann Europees marktleider is, is het mogelijk radar- en camerasystemen die in auto’s aanwezig zijn te kalibreren.

Marktdekking 95 procent

Het gaat hierbij, vertelt Cassauw, om een analoog systeem dat Hella al in 2015 als eerste, ten behoeve van het vrije onderhoudskanaal, op de markt bracht en dat sinds die tijd zijn waarde heeft bewezen en nog altijd bewijst. ‘De CSC-tool is geschikt voor vrijwel alle ADAS-systemen die op moderne auto’s zijn te vinden en heeft een marktdekking van 90 tot 95 procent. Nieuwe modellen die nog niet in onze diagnosetester ‘mega macs’ zijn opgenomen kunnen we met de macsRemote ‘over-the-air kalibreren.’ Inmiddels is er ook een Second Edition van de CSC-tool verschenen, alsmede een mobiele versie én een digitale variant, die de ADAS-targets via een projector weergeeft.

Kritische functionaliteiten

Het is volgens Cassauw evident dat niet goed kalibreren desastreuze gevolgen kan hebben voor de verkeers­veiligheid. Des te opmerkelijker is het dat de controle op de juiste werking nergens officieel is geregeld en zelfs geen deel uitmaakt van de APK. Cassauw wijst er op dat ADAS-systemen in principe zelf controlerend zijn. Dit impliceert dat, zodra het op het voertuig aangesloten kalibratie­systeem foutieve algoritmen genereert, kalibreren überhaupt niet mogelijk is. Dat neemt niet weg dat er binnen de marges van de ADAS-normen volgens hem nog steeds afwijkingen kunnen voorkomen die een negatieve invloed hebben op het functioneren van een auto en dus in de praktijk gevaarlijke situaties kunnen opleveren.

(Europese) wetgeving

Hij blijft benadrukken dat het cruciaal is om kalibreren zo perfect mogelijk uit te voeren. Cassauw noemt het wat dat betreft veelbelovend dat er binnen de ADAS-Alliantie inmiddels onderzoeken zijn gedaan met als doel de werking van rijassistentiesystemen te integreren binnen de APK. ‘Hiervoor liggen enkele scenario’s op tafel die op termijn een goede basis zouden kunnen vormen voor (Europese) wetgeving.’