Vorig jaar leek het erop dat Nederlanders steeds vaker op de fiets naar het werk gingen, of het in elk geval voornemens waren. Dit jaar laten de cijfers in het fietsonderzoek toch een daling zien. Het aantal Nederlanders dat dagelijks naar het werk fietst, is namelijk zelfs onder het niveau van voordat corona zijn intrede deed (19% in 2020) gedaald. Dit terwijl bewegen en fit worden nog steeds de grootste motivaties zijn om de fiets te kiezen voor woon-werkverkeer.
Ruim de helft van de respondenten (54 procent) zou het liefste met de fiets, e-bike of speed pedelec van en naar werk te reizen. Toch gebruik 53 procent van de respondenten uit het onderzoek de auto voor woon-werkverkeer. De goede voornemens zijn wel degelijk aanwezig, maar in realiteit fietst slechts 18 procent van de respondenten dagelijks naar het werk, 42 procent van de respondenten heeft aangegeven nooit naar het werk te fietsen. Deze cijfers liggen in lijn met vorig jaar toen er werd gevraagd welk vervoersmiddel post-covid de voorkeur zou hebben (2021: fiets/e-bike/speed pedelec 54 procent, auto 37 procent en het ov 9 procent).
Oude gewoontes krijgen de overhand
In de 2021 editie van het fietsonderzoek gaf 23 procent van de respondenten aan na de covid-lockdowns dagelijks naar het werk te zullen gaan fietsen. Momenteel fietst nog maar 18 procent elke dag naar het werk. De afstand van huis naar werk wordt als belangrijkste belemmering gezien om de fiets te pakken, dat geldt voor 63% van de niet fietsende respondenten. Opvallend is het aandeel Nederlanders dat nu aangeeft nooit naar het werk te fietsen. Dat is 42 procent, terwijl dit vorig jaar werd ingeschat op 27 procent in de post-lockdownsituatie. Tezamen met het feit dat 53 procent met de auto naar het werk gaat, lijkt het erop dat men, nu alle coronamaatregelen opgeheven zijn, weer in oude gewoontes vervallen.
Vitaliteit belangrijke reden om te blijven fietsen
De redenen om naar het werk te willen fietsen zijn vrijwel onveranderd ten opzichte van de eerdere fietsonderzoeken. Fitter zijn en meer bewegen zijn nog steeds hoofdredenen om de fiets, e-bike of speed pedelec te gebruiken voor woon-werkverkeer. Vergeleken met voorgaande jaren geeft een steeds groter deel van de respondenten geeft aan dat ze gebruik maken van de fiets om daarmee kosten te besparen en omdat het een duurzamer alternatief voor de auto is.
E-bike nog vaker in het straatbeeld
In 2020 gaf 43 procent van de werkende Nederlanders bij voorkeur een e-bike te willen gebruiken voor woon-werkverkeer. Inmiddels is dit percentage gegroeid naar 52 procent. De gewone stadsfiets heeft hierbij iets in populariteit moeten inleveren. Ook als we naar fietsbezit kijken, is de groep Nederlanders die een e-bike hebben gestegen van 26 procent in 2021 naar 30 procent in 2022.