Nieuws

CONEBI mede-voorzitter EU Mobility Transition Pathway

De Europese Unie heeft als doelstelling om de groene en digitale transitie te versnellen en de veerkracht van de Europese industrie te vergroten, ook met betrekking tot de verstoringen in de toeleveringsketen die tijdens de pandemie zijn opgemerkt en de gevolgen daarvan voor de strategische langetermijnontwikkeling van de fiets­industrie in Europa.

CONEBI mede-voorzitter EU Mobility Transition Pathway

Om dit te bereiken heeft de Europese Commissie (DG GROW, vergelijkbaar met het ministerie van economische zaken) koepel­organisatie CONEBI aangesteld als medevoorzitter van een aantal rondetafelgesprekken over de huidige concurrentiekracht van de Europese industrie, hoe deze concurrentiekracht kan worden verbeterd, en de rol van regelgeving en normen bij het ondersteunen van toekomst­bestendige industriële groei.

Tussen april en mei werden onder andere de volgende belangrijke kwesties besproken:

  • de behoefte aan EU-financiering om de productie- en R&D-basis in Europa te versterken (onder andere via ad-hoc clusters en specifieke programma's);
  • de toekomstige EU-regelgeving voor e-bikes en persoonlijke mobiliteits­apparaten;
  • het belang van een goed ontwikkelde batterij-infrastructuur;
  • het positieve effect van de EU-Handelsverdedigingsinstrumenten op verdere terugkeer van productie naar Europa;
  • de rol van de EU en nationale regeringen bij het ondersteunen van de groei van het fietsen in Europa.

EBMA, CIE, de nationale lid­organisaties van CONEBI en een delegatie van bedrijven uit heel Europa hebben ook deelgenomen aan de rondetafelgesprekken met het secretariaat van CONEBI en DG GROW van de Europese Commissie, dat verantwoordelijk is voor interne markt, industrie, ondernemerschap en het midden- en kleinbedrijf.

Samen met de fiets­industrie zijn nog 3 andere industriële sectoren uitgenodigd om input te leveren en samen een voorstel voor een EU-industriestrategie te creëren, rekening houdend met de verschillende competenties op EU-, nationaal en regionaal niveau: Automotive, Rail en Watergebonden.

Logisch vervolg
De rondetafelgesprekken zijn het logische vervolg op een aantal eerdere aankondigingen:

  • De mededeling van de Europese Commissie in 2021 over de noodzaak van een nieuwe industriestrategie die het fundamentele belang van innovatie, concurrentie en een sterke en goed functionerende interne markt van de EU benadrukt, terwijl de mondiale concurrentiekracht wordt versterkt door open markten en een gelijk speelveld (EUR-Lex - 52021DC0350 - EN - EUR-Lex (europa.eu)).
  • De resolutie van het Europees Parlement van februari 2023 waarin de Europese Commissie en EU-lidstaten worden opgeroepen om samen te werken aan een EU-fietsstrategie, inclusief ondersteuning voor de rol van de industrie (MOTION FOR A RESOLUTION on developing an EU cycling strategy | B9-0102/2023 | European Parliament (europa.eu)).
  • De aankondiging van vicevoorzitter Timmermans in maart dat de Europese Commissie in die richting gaat werken en haar strategie in het najaar van 2023 zal publiceren, samen met het voorstel van de Belgische regering om alle EU-lidstaten samen te brengen in het verzoek om meer EU-financiering ter ondersteuning van de bevordering van fietsen op nationaal niveau (Keynote Cycling Industries Europe Summit 2023 (europa.eu)).

Het proces dat verbonden is met het EU Mobility Transition Pathway zal leiden tot de publicatie van een beleidsrapport door de Europese Commissie in de tweede helft van 2023. Dit rapport zal de stand van zaken opmaken van de open dialoog die tussen april en mei heeft plaatsgevonden en de koers bepalen voor de toekomst over hoe investeringen in de groene en digitale transitie in Europa kunnen worden gestimuleerd - een prioriteit voor de EU. Daarna zal de Europese Commissie openbare en private belanghebbenden aanmoedigen, verzamelen en ondersteunen bij concrete acties om de genoemde transitie zo tastbaar en ondersteunend mogelijk te maken voor de Automotive-, Rail-, Watergebonden- en Fiets­industrieën.

Erhard Büchel, voorzitter van CONEBI, zei: "We waarderen de erkenning door de Europese Commissie van het lobbywerk dat de afgelopen jaren is verricht op het niveau van EU-regelgeving, normalisatie en politieke dossiers die van invloed zijn op de fiets­industrie: actief deelnemen aan de discussies over de mobiliteits­transitie in Europa, samen met de Automotive-, Rail- en Watergebonden industrieën, is een stap die ons vertrouwen versterkt over het werk dat tot nu toe is verricht.

Rol RAI Vereniging
RAI Vereniging is lid van het bestuur van CONEBI en ook op veel dossiers actief binnen CONEBI. Wij realiseren ons tegelijkertijd ook dat bovenstaande voor de snelle lezer taaie kost kan zijn. En dat het waarschijnlijk ook pas zal gaan leven als beleid wordt omgezet in actie.

Maar het is wel raadzaam om de ontwikkelingen te volgen en ook te waarderen. Het is een erkenning van het grote economische belang van de fiets­industrie voor Europa en dat is een grote stap voorwaarts. De fiets krijgt al lang waardering als mobiliteits­middel, maar de insteek vanuit het economische perspectief tussen alle andere grote mobiliteits-industrieën is nieuw en biedt grote kansen.