Van de vier grote steden is Utrecht koploper, de politie ontving afgelopen jaar 66 procent meer aangiftes. Rotterdam volgt met 39 procent, Amsterdam met 12 procent en Den Haag met een toename van 10 procent. Nijmegen is de enige stad uit de top tien waar het aantal aangiftes daalde, namelijk met 14 procent.
Aantrekkelijk voor dievengilde
De e-bike is steeds prominenter aanwezig in het straatbeeld. Zowel jong als oud kiest voor het gemak van de lichte pedalen – en grote snelheid – van de moderne fiets. Zeker nu de brandstof aan de pomp voor auto’s, motoren, scooters en snorfietsen almaar duurder wordt, is de E-bike een steeds populairder en gezonder alternatief. De keuze voor duurzaamheid draagt ook bij aan hogere verkoopcijfers. In 2020 bedroeg de e-bikeverkoop al 50 procent van de totale markt. Helaas neemt hierdoor ook de criminaliteit toe.
Woningen, garages, kantoren
In de meeste gevallen werden de elektrische fietsen op straat meegenomen. Ongeveer 1.900 keer braken dieven in of gebruikten ze zelfs geweld om een elektrische tweewieler te bemachtigen. Dit maakt duidelijk dat criminelen actief observeren waar dit soort fietsen wordt gestald. Het is daarom belangrijk om de e-bike ook op deze plekken met twee sloten op slot te zetten en vast te maken aan grond of muur.
‘Gewone’ fietsdiefstal
In 2021 is er bij de politie 26.365 keer aangifte gedaan van diefstal van een ‘gewone’ fiets. Een afname van 45 procent in een jaar tijd. „Het lijkt aannemelijker dat steeds minder mensen aangifte van gewone fietsdiefstal doen”, zeggen de onderzoekers van S.A.F.E. over de vraag of er ook werkelijk minder fietsen worden gestolen. Zij vermoeden dat het werkelijke aantal fietsdiefstallen zeker acht of negen keer hoger ligt.
Schadelast
Aangiftes van e-bikediefstal worden vaker gedaan, omdat elektrische fietsen meestal zijn verzekerd en de verzekeraar in dat geval een aangifte eist. De omvang van de financiële schadelast voor fiets- en e-bikediefstal wordt binnenkort bekend als het CBS in maart de Veiligheidsmonitor publiceert. In die monitor worden elke twee jaar de daadwerkelijke diefstallen berekend aan de hand van representatieve slachtofferenquêtes. In 2020 werd de jaarlijkse schade van fietsdiefstal nog op 600 miljoen euro berekend. Het behoort daarmee tot de meest voorkomende vormen van vermogenscriminaliteit.
Preventie en Track&Trace loont
De komst van miljoenen e-bikes in het straatbeeld trekt gelegenheidsdieven aan, maar ook criminele bendes die steeds actiever worden. Ze gaan professioneel te werk en stelen vaker e-bikes om deze naar het buitenland te transporteren. Het Oostblok wordt geregeld als bestemming genoemd. Naast een pakket aan maatregelen voor de bestrijding van (georganiseerde) fietsdiefstal, pleit S.A.F.E. voor betere preventie.
“E-bikers kunnen zelf al veel doen”, zegt Guus Wesselink. “Bijvoorbeeld twee sloten gebruiken die ART-goedgekeurd zijn en je fiets daarmee ergens aan vast te zetten. Stal de fiets het liefst achter slot en grendel, ook thuis. Zeker als je in een binnenstad woont.” Uit cijfers blijkt bovendien dat 80 procent van de fietsen die zijn uitgerust met een track & trace-systeem wordt teruggevonden.
Tot slot doet S.A.F.E. een dringende oproep aan verzekeraars, fietsbranche, maatschappelijke organisaties en kennisinstellingen om gezamenlijk op te treden in de bestrijding van fietsendiefstal.
“De politie kampt met een tekort aan capaciteit en fietsdiefstal heeft nu eenmaal geen prioriteit. Het feit dat het aantal aangiftes wederom sterk daalt, toont vooral de onverschilligheid bij de slachtoffers. We zijn momenteel bezig met een vervolgonderzoek naar de afhandeling van aangiftes door politie en OM, maar het is duidelijk dat we dit probleem alleen oplossen als betrokken partijen elkaar helpen. Gebeurt dit niet, dan lopen de diefstalcijfers van E-bikes alleen maar verder op en wordt Nederland een walhalla voor fietsdieven, zoals RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck al eerder heeft voorspeld.”
Klik op onderstaande afbeelding om de cijfers per gemeente weer te geven.