Deze stijging is deels te verklaren doordat de coronamaatregelen in 2021 iets milder waren dan het jaar ervoor. Hierdoor gingen er weer meer mensen naar kantoor en werd de e-bike gezien als een goed alternatief voor woon-werkverkeer. Het afleggen van langere afstanden is voor veel consumenten de motivatie om een e-bike aan te schaffen. Gemiddeld fietst de e-biker zo’n 43 kilometer per week. Deze trend uit zich ook in de leeftijd van de e-bike kopers. Vooral het aantal kopers tussen 35 - 49 jaar is dit jaar beduidend gestegen.
Stijging gemiddelde prijs ook duidelijk te zien in België en Duitsland
GfK ziet dat bij onze buurlanden de gemiddelde prijs nog harder is gestegen dan in Nederland. In Belgiȅ is de stijging in 2021 ruim 8 % ten opzichte van 2020. Duitsland laat de grootste stijging zien, ruim 12% meer dan het jaar ervoor. Ook hier is duidelijk te zien dat de consument vaker voor een premium elektrische fietsen kiest. E-bikes vanaf 3000 euro laten een significante stijging zien. Wel blijft er voldoende potentieel voor de goedkopere e-bikes. E-bikes met een prijs tot 1500 euro zijn in beide landen goed voor ruim 30% van de aankopen.
Er zijn dus genoeg groeikansen voor fabrikanten en retailers in de Belgiȅ en Duitsland. Opmerkelijk zijn de duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen ten opzichte van de Nederlandse markt.
Over de GfK
Gfk is al jaren partner van Bovag en RAI als het gaat om het verzamelen van de jaarlijkse verkoopcijfers. Deze worden begin maart weer gepubliceerd. GfK levert daarnaast nog meer producten voor de fietsbranche, zoals haar E-bike Monitor. De jaarlijkse trends over de doelgroep, motivatie en aankoopgedrag ten aanzien van e-bikes zijn daarin uitgebreid onderzocht. Daarnaast kan GfK de inzichten koppelen aan de daadwerkelijke verkopen uit de GfK Retail data. Het onderzoek is in oktober 2021 uitgevoerd.
Meer informatie en aanvragen E-bike Monitor