Milieugroeperingen hebben jarenlang gelobbyd voor maatregelen of een algeheel verbod op autoreclames. De maatregel die gaat gelden is onderdeel van het Franse streven om de CO2-uitstoot te beperken. De advertenties worden verplicht in alle uitingen - van drukwerk tot tv en van radio tot internet. Ook wordt de hashtag #SeDeplacerMoinsPolluer (vrij vertaald: 'vervuil minder terwijl je je verplaatst') verplicht.
De nieuwe eisen maken deel uit van een pakket aan regels, zoals ook het vermelden van de specifieke CO2-uitstoot van een voertuig, een nieuw classificatiesysteem dat consumenten informeert over de milieu-impact en dat voor voertuigen die meer dan 123 gram kooldioxide per kilometer uitstoten vanaf 2028 helemaal geen reclame meer mag worden gemaakt.
Boetes tot 50.000 euro
De verplichting geldt voor alle media, ook voor radiopubliciteit (de hashtag hoeft in dat laatste geval niet te worden vermeld). Reclame die niet aan de voorwaarden voldoet, kan worden bestraft met een geldboete die kan oplopen tot 50.000 euro per publicatie.