Nieuws

Franse autoreclame moet alternatief vervoer promoten

Opmerkelijk nieuws uit het zuiden van Europa: autoreclames in Frankrijk moeten vanaf maart 2022 verplicht verwijzen naar minder vervuilende reisalternatieven. Deze meldingen moet men ertoe aanzetten om te carpoolen (’Pensez à covoiturer’), het openbaar vervoer te nemen (‘Au quotidien, prenez les transports en commun’) of te voet of met de fiets te gaan (‘Pour les trajets courts, privilégiez la marche ou le vélo’).

Franse autoreclame moet alternatief vervoer promoten

Milieugroeperingen hebben jarenlang gelobbyd voor maatregelen of een algeheel verbod op autoreclames. De maatregel die gaat gelden is onderdeel van het Franse streven om de CO2-uitstoot te beperken. De advertenties worden verplicht in alle uitingen - van drukwerk tot tv en van radio tot internet. Ook wordt de hashtag #SeDeplacerMoinsPolluer (vrij vertaald: 'vervuil minder terwijl je je verplaatst') verplicht.

De nieuwe eisen maken deel uit van een pakket aan regels, zoals ook het vermelden van de specifieke CO2-uitstoot van een voertuig, een nieuw classificatie­systeem dat consumenten informeert over de milieu-impact en dat voor voertuig­en die meer dan 123 gram kooldioxide per kilometer uitstoten vanaf 2028 helemaal geen reclame meer mag worden gemaakt.

Boetes tot 50.000 euro

De verplichting geldt voor alle media, ook voor radiopubliciteit (de hashtag hoeft in dat laatste geval niet te worden vermeld). Reclame die niet aan de voorwaarden voldoet, kan worden bestraft met een geldboete die kan oplopen tot 50.000 euro per publicatie.