Nieuws

Goede koplamp en achterlicht het meest effectief voor fietsveiligheid in de donkere uren

Een goede koplamp en achterlicht zijn nog altijd het meest effectief als het gaat om de fietsveiligheid in de donkere uren. Speciale fietsverlichting, gele hesjes of andere gadgets om de zichtbaarheid van fietsers te verhogen doen niet zoveel als verwacht. Dat is de conclusie van een verkennend onderzoek dat de Rijksuniversiteit Groningen verrichtte op verzoek van Rijkswaterstaat.

Goede koplamp en achterlicht het meest effectief voor fietsveiligheid in de donkere uren

Frank Westerhuis van de Verkeers­psychologie groep las de nodige wetenschappelijke studies over het effect van verschillende soorten fietsverlichting en reflectie op de zichtbaarheid van fietsers. En verbond er de nodige - voorzichtige - conclusies aan. Voorzichtig, omdat veel nog niet is onderzocht en ook omdat studieresultaten elkaar nogal eens tegenspreken.

Knipperende voor- en achterlichten

Volgens sommige onderzoeken worden fietsers door het effect van een knipperende koplamp eerder gedetecteerd. Maar andere studies komen tot de slotsom dat een fietser met een permanent brandende koplamp nog altijd eerder gedetecteerd wordt. Daar komt bij dat een knipperende koplamp verwarrend kan werken. En als fietser zie je er zelf niet goed bij.

Een knipperend achterlicht maakt wellicht wel eerdere detectie mogelijk, zo stellen sommige onderzoekers. Maar dit weegt volgens Westerhuis niet op tegen de verwarring die dit tegelijkertijd kan veroorzaken. Bovendien zijn er ook onderzoeken die stellen dat een continu schijnende achterlamp net zo goed werkt.

Met alleen een achterreflector ben je al behoorlijk goed te zien. Maar een rood achterlicht werkt beter om fietsers van veilige afstand te kunnen detecteren dan alleen rode en/of amberkleurige reflectoren. Voor een betere zichtbaarheid van de zijkant is een goede koplamp die ook beetje opzij schijnt effectief en heb je geen dure gadgets nodig. Een goede koplamp veroorzaakt daarbij ook minder verwarring.

Reflecterende kleding

Ook van reflecterende kleding is niet bewezen dat het bijdraagt een snellere of eerdere detectie van fietsers. Vooropgesteld dat deze de huidige, verplichte verlichting voert. Fluorescerende hesjes helpen sowieso niet bij donker, hoewel veel fietser dat schijnen te denken. Overdag kan zo’n hesje wel enige zin hebben. Wat mogelijk wel een beetje helpt, zijn de zogenaamde biomotion methoden die de beweging van een fietsers zichtbaar maken, zoals een band met lampjes rond de enkels, zouden mogelijk wel een beetje kunnen helpen.

Verlichting aan overdag?

Is verlichting overdag een veiligheidsoptie voor fietsers? Wellicht; een onderzoek in Denemarken onder bijna 4000 fietsers wees uit dat fietsers met permanente verlichting 19% minder vaak bij ongevallen betrokken waren, vergeleken met fietsers die deze verlichting niet voerden.