Het beleid voltrekt zich langs een viertal hoofdlijnen met daaraan gekoppelde (strategische) keuzes: de compacte stad, de menselijke maat, stadsvriendelijke vervoerswijzen en stoelt op een regionale context met mobiliteitshubs. Het vertrekpunt van alle maatregelen is de menselijke maat, vertelt Robert van Asten, wethouder Mobiliteit en Cultuur, in magazine GO!Mobility. "Iedereen moet toegang krijgen tot vervoer van deur-tot-deur en alle voorzieningen dienen binnen zo’n vijftien minuten bereikbaar te zijn."
Trendbreuk
Wat als een soort rode draad door de Strategie mobiliteitstransitie loopt is dat mobiliteit onlosmakelijk is verbonden met de inrichting van de openbare ruimte. Dat is volgens Van Asten een duidelijke breuk met het verleden, waarbij de auto centraal stond. "Bij het ontwerpen en de organisatie van de openbare ruimte staat de compacte stad centraal, evenals de nabijheid van bestemmingen. Daarbij geldt dat alle belangrijke voorzieningen lopend en fietsend bereikbaar zijn. Voetgangers en fietsers krijgen dan conform het STOMP-principe - (S)tappen, (T)rappen, het (O)V, (M)aaS-oplossingen en de (P)rivé auto - voorrang, gevolgd door het OV, deelmobiliteit en de privé auto."
Fietsen en lopen prioriteit
Door bij de inrichting van openbare ruimten lopen en fietsen prioriteit te geven, wil Den Haag niet-noodzakelijke autoritten van minder dan vijf kilometer verminderen. "Dit impliceert dat de stad autoluw wordt. Dit gaat hand in hand met een breed scala aan maatregelen, zoals veilige(r) fietsroutes, goed bereikbare en toegankelijke parkeervoorzieningen voor (bijzondere) fietsen, e-scooters en andere duurzame voertuigen, het faciliteren van deelmobiliteit, goede laadinfra voor ev’s, het vervangen van leaseauto’s voor mobiliteitsabonnementen en stadsvriendelijke logistiek en bevoorrading. En, niet onbelangrijk, 30 km/u wordt de norm en 50 km/u de uitzondering."
Zero-emissie stadlogistiek
Den Haag is een van de steden die in 2025 een zero-emissiezone gaat invoeren voor schone bevoorrading. Van Asten noemt het een goede ontwikkeling dat er samen met de branche afspraken zijn gemaakt voor zero-emissie stadslogistiek. "Dat biedt transporteurs en ondernemers houvast en duidelijkheid die cruciaal is bij het verduurzamen en het verjongen van hun vloot. Het zetten van zo’n stip op de horizon helpt echt, vind ik. Dat is ook goed te zien in Den Haag waar een groeiend aantal vervoersbewegingen elektrisch plaatsvindt. Voor personenvervoer is de milieuzone onlangs nog uitgebreid. Het is de bedoeling dat dit proces een vervolg krijgt. Hoe snel dat gaat hangt af van de politieke kleur van het stadsbestuur. Sommige partijen zijn nu eenmaal terughoudender in het aanscherpen van de milieueisen."