Het doel van deze pilot is antwoord te vinden op de volgende drie onderzoeksvragen.
- Zorgt markering voor efficiënter gebruik van de beschikbare breedte?
- Wat is de meerwaarde van markering op de verkeersveiligheid bij schemer/nachtsituaties
- Welke markering draagt het beste bij aan de verkeersveiligheid op tweerichtingsfietspaden smaller dan 4 meter en smalle eenrichtingsfietspaden?
Het onderzoek is uitgevoerd op een tweerichtingenfietspad van drie meter breed en op een eenrichtingsfietspad van twee meter breed. Op het eenrichtingsfietspad bestond de markering achtereenvolgens uit geen markering, kantmarkering van 5 cm breed en kantmarkering van 10 cm breed. Op het tweerichtingenfietspad bestond de markeringsfases uit: standaard asmarkering (0,3-2,7 m), asmarkering van 1-2 m en in de derde fase uit asmarkering (1-2 m) én kantmarkering van 10 cm breed.
Kantmarkering
Uit het onderzoek blijkt dat de kantmarkering een grote bijdrage geeft aan de ervaren verkeersveiligheid bij daglicht en donker en dat deze leidt tot veiligere posities op het fietspad. Om die reden wordt aanbevolen reflecterende witte doorgetrokken kantmarkering aan te brengen op alle utilitaire een- en tweerichtingsfietspaden waar in schemer en donker wordt gereden.
Asmarkering
Op tweerichtingenfietspaden wordt aanbevolen om reflecterende witte asmarkering aan te brengen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat deze niet glad is en minimaal voelbaar is, zoals de verlengde asmarkering in de pilot. Asmarkering draagt mede bij aan een veilige positie op het fietspad. Het verlengen van de asmarkering tot 1-2 vergroot de zichtbaarheid van de asmarkering.
Uit het onderzoek blijkt dat de kantmarkering een grote bijdrage aan de (subjectieve) verkeersveiligheid geeft, maar ook dat goed zichtbare verlengde asmarkering bijdraagt aan verbetering van de zichtbaarheid en gevoel van verkeersveiligheid onder fietspadgebruikers.
Nader onderzoek/ verkenning
Uit het onderzoek bleek dat passanten op het tweerichtingenfietspad aan de kant van de rijweg op grote afstand van de bermrand rijden. Om inzicht te verkrijgen in het effect van aanwezigheid van (80-)wegen op de (dwars)posities van fietsers is het aan te bevelen om te verkennen of dit ook blijkt uit eerder uitgevoerde onderzoeken naar dwarsposities
Fietspaden met voldoende breedte
Uit het onderzoek blijkt ook dat op het 3 meter brede tweerichtingenfietspad, duopassanten niet naast elkaar op de eigen rijloper kunnen fietsen zonder in de middenzone of op de andere rijloper terecht te komen. Het fietspad is hiervoor te smal. Hoe drukker het fietspad is, des te belangrijker het is dat de een- en tweerichtingsfietspaden voldoende breed zijn voor duopassanten en voor het kunnen inhalen/ passeren van duopassanten. In de Kennisagenda markering op (snelle) fietsroutes (2020)2 wordt daarom een voorkeursbreedte aanbevolen van minimaal 4 meter voor utilitaire tweerichtingenfietspaden, waarbij duofietsers voldoende ruimte hebben op de eigen rijloper. En een minimale breedte van 2,75 meter op eenrichtingsfietspaden, waarbij een solofietser nog (net) duofietsers kan passeren.