Ontwikkeling fietsinfrastructuur
De resolutie omvat een actieplan van 17 punten om de fietsinfrastructuur in Europa verder te ontwikkelen en van Europa een vruchtbare bodem te maken voor de productie van fietsen, fietsonderdelen en batterijen. Ook willen ze de met de resolutie het aantal banen in de zogenaamde ‘cycling ecosystem’ laten toenemen met 2 miljoen extra banen in productie, toerisme, detailhandel, gezondheid en sport.
Onze koepelorganisatie CONEBI, de European Cyclists' Federation (ECF), de Cycling Industries Europe (CIE) en de European Bicycle Manufacturers Association (EBMA) verwelkomen de resolutie van het Parlement enthousiast en feliciteren het Transport- en Toerismecomité voor de uitvoering van de resolutie onder het initiatief en het beheer van MEP Karima Delli.
Karima Dell: “Fietsen brengt zoveel voordelen met zich mee: betere gezondheid, minder verkeersopstoppingen, leefbaardere steden enzovoort. Tot nu toe ontbrak het ons in de EU-instellingen echter aan een sterk signaal dat de centrale rol van fietsen in onze samenlevingen erkent.”
2024: Europese Jaar van de Fiets
De resolutie van het Europees Parlement voor een Europese fietsstrategie is juridisch niet bindend, maar is een belangrijk document om toekomstige beleidsprioriteiten en beslissingen vorm te geven waarvoor het parlement de Europese Commissie verantwoordelijk kan houden. De Resolutie roept op tot een reeks specifieke acties om fietsen mogelijk te maken en te laten groeien, waaronder bijvoorbeeld:
- Aanzienlijk meer investeren in veilige fietsinfrastructuur en fietsen integreren in de stedelijke inrichting;
- De fietsindustrie opnemen in het mobiliteitsecosysteem van de EU-industriestrategie;
- Ondersteunen van de "Made in Europe"-productie van fietsen en toebehoren;
- De realisatie van extra hoogwaardige groene banen in de fietsindustrie mogelijk maken;
- De toegankelijkheid en betaalbaarheid van fietsen vergroten;
- Het versnellen van de ontwikkeling van het EuroVelo-netwerk en zijn 17 routes;
- Promoten van fietsvriendelijke werkplekken;
- Veilige en beveiligde fietsparkeerplaatsen en laadcapaciteit voor e-bikes mogelijk maken;
- 2024 uitroepen tot het Europese Jaar van de Fiets.
Een ding wat duidelijk is, is dat er momentum is voor een strategische aanpak voor het laten groeien van de fiets als volwaardig vervoermiddel in EU-lidstaten en ook het griende economische belang van de fietsindustrie erkend en onderschrijft . Dezelfde industrie wordt bij het vormgeven van de plannen nauw betrokken: onze koepel CONEBI is gevraagd om één van de werkgroepen van DG GROW mee te organiseren en voor te zitten.
Fraaie ambities, maar uiteraard wordt al snel de vraag gesteld wat het concreet betekent voor onze industrie. In één van de volgende nieuwsbrieven zullen we hier een artikel aan wijden.