Er gaat geïnvesteerd worden in de uitbreiding en verbetering van de infrastructuur voor openbaar vervoer (OV), fiets, auto en water, om goede en snellere verbindingen te realiseren tussen stad en regio. Verder worden er ‘hubs’ ontwikkeld waar reizigers eenvoudig kunnen overstappen naar een (deel)auto, (deel)fiets, trein of metro via multimodaal reisadvies op maat.
Stadslogistiek
Gebiedsgerichte programma’s staan centraal. Per gebied zullen we maatwerk moeten leveren: zo is de keuze in hoogstedelijk gebied eerder een oplossing met OV en de fiets zoals rondom station Nijmegen, terwijl op andere plekken ook het vervoer over de weg de beste oplossing kan zijn. Het effect van gebieden op het totale netwerk blijft hierbij altijd een aandachtspunt.
Nederland staat voor een grote woningbouwopgave. Bouwen in de vijftien grootschalige woningbouwgebieden en daarbuiten bij kansrijke spoor- en kanaalzones en bij bestaande infrastructuur en knooppunten heeft de voorkeur. Daarbij is een multimodale mix het uitgangspunt: alle locaties moeten met auto, ov en fiets bereikbaar zijn.
Toekomstbeeld OV
Met Toekomstbeeld OV is door alle partijen een aantrekkelijk en uitdagend perspectief neergezet. IenW wil alle reizigers toegang bieden tot een duurzaam en drempelloos mobiliteitsnetwerk. Dit kan alleen als er ook voldoende aandacht is voor de gehele keten, fietsvoorzieningen en koppeling met andere (deel) modaliteiten.
Samen met Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, Ministerie van IenW, Integrale Mobiliteitsanalyse 2021 en regionale partners uit het NOVB blijft het kabinet de krachten bundelen om verbeteringen van het openbaar vervoer te realiseren op korte en lange termijn. Dit doet IenW door robuuste verbindingen en betere knooppunten te verwezenlijken, door de introductie van nieuwe betaalwijzen en door het gebruik van de fiets in en rondom stations te vergemakkelijken. Op locaties in heel Nederland pakken we de komende jaren stations(gebieden) en fietsenstallingen aan.
Emissievrije mobiliteitssector in 2050
We werken in Nederland toe naar een mobiliteitssector zonder uitstoot in 2050. Dit vergt een verandering in de manier waarop we onszelf en onze goederen vervoeren. Het kabinet zet in op meer thuiswerken, fietsen en reizen met het OV.
Het doel is om in 2027 twintig procent meer fietskilometers te halen dan in 2017, met een ijkpunt van vijftien procent meer fietskilometers in 2025. We blijven fietsen en lopen stimuleren, bijvoorbeeld door het Nationaal Toekomstbeeld Fiets, fietsinfrastructuur te verbeteren of via het platform Kies de Fiets en de Fietsambassadeurs.
Verkeersveiligheid
Het kabinet zet ook in op verkeersveiligheid, er is een rijksbijdrage aan effectieve infrastructurele verkeersveiligheidsmaatregelen. Denk aan de aanleg van vrijliggende fietspaden, het inrichten van schoolzones of de aanleg van veilige oversteekplaatsen.
Kader LEV’s verder uitwerken
Komend jaar werken we het kader voor lichte elektrische voertuigen (LEV) verder uit. LEV zijn bijvoorbeeld elektrische bakfietsen in alle soorten en maten, e-steps, en segway-achtige voertuigen. Het kader beschrijft de eisen aan de voertuigen (bv. afmetingen, massa), de eisen aan het gebruik van de voertuigen (bv. verzekering en kentekening), de eisen aan de gebruiker (bv. leeftijd, rijbewijs) en de plaats op de weg.