Nieuws

Lazer maakt fietshelmen veiliger en beter door materiaal weg te nemen

Helmenspecialist Lazer, onderdeel van Shimano, is al ruim een eeuw bezig voor fietshelmen de ideale mix te vinden tussen ontwerp, draagcomfort, gewicht, ventilatie en veiligheid. Volgens de van origine Belgische fabrikant levert de bereidheid van mensen om een fietshelm te dragen echter nog meer veiligheidswinst. Minstens zo belangrijk blijft het om via technologische evolutie nog betere fietshelmen te ontwikkelen, zegt Guido de Bruyne, R&D Team Manager bij Lazer, in de nieuwe editie GO!Mobility.

Lazer maakt fietshelmen veiliger en beter door materiaal weg te nemen

Met de toepassing van de innovatieve gepatenteerde KinetiCore protectietechnologie in helmen denkt Lazer de prefecte synthese te hebben gevonden tussen draagcomfort en veiligheid. ‘Dit procedé zorgt voor minder gewicht en materiaalgebruik, een betere ventilatie, optimale veiligheid én daarmee maakt het dragen van een fietshelm een stuk aantrekkelijker’, zegt De Bruyne.

Sprong voorwaarts

De R&D Manager legt uit dat met de komst van de CE-norm 1078 als minimale veiligheidsstandaard in de jaren negentig, de veiligheid die fietshelmen bieden een substantiële sprong voorwaarts heeft gemaakt. ‘Onderzoek heeft uitgewezen dat ruim twee derde alle ernstige en dodelijke fietsongevallen is gerelateerd aan hoofdwonden. Gebleken is dat ongeveer 70 procent van die hoofdletsels voorkomen had kunnen worden, of de ernst ervan fors minder zou zijn geweest, als een fietshelm was gedragen.’ Het grootste probleem waar de sector met name in de eerste twee decennia van de millenniumwisseling mee kampte is naar zijn zeggen de aversie bij een overgrote meerderheid van de fietsers om überhaupt een helm te willen dragen. Hij benadrukt dat het niet dragen van een helm grotere gevolgen heeft. ‘Bij de huidige helmen is het verschil tussen de veiligste helm en een helm die enkel aan de minimumeisen voldoet kleiner dan tussen een helm die voldoet aan de minimale eisen en het niet dragen van een helm.’

Geavanceerde veiligheid

De Bruyne: ‘Voor Lazer lag er dus de uitdaging om het dragen van een helm aantrekkelijker te maken. Dat kan alleen worden bereikt als de aspecten comfort, ventilatie, gewicht en design perfect in balans zijn. Een eerste stap was het aanbrengen van MIPS in de helm. MIPS staat voor ‘Multi-directional Impact Protection System'. Het is een gepatenteerd veiligheids­systeem dat is ontwikkeld om de impact op het hoofd te verkleinen bij een val.
Dit procedé had echter enkele nadelen; het zorgde voor extra gewicht, minder ventilatie en meer materiaalgebruik.’

KinetiCore

Het R&D Team van Lazer heeft vervolgens tien jaar onderzoek gedaan naar een nieuwe, betere technologie die zowel optimale bescherming biedt bij een directe impact en een rotatie impact en tegelijkertijd maximaal draagcomfort biedt. De oplossing werd gevonden in de toepassing van het gepatenteerde protectie­systeem KinetiCore. Het biedt bescherming tegen directe- en rotatie impact dankzij unieke EPS-schuimblokken – de zogenaamde gecontroleerde kreukelzones – die bij een botsing of val meebuigen en zo de energie absorberen en daarmee schade aan hoofd en hersenen voorkomen. Een belangrijk verschil vergeleken met de rotatie-impacttechnologie (MIPS) in traditionele helmen is volgens De Bruyne dat KinetiCore, anders dan vele andere technologieën op dit gebied, niet aan de helm wordt toegevoegd, maar volledig in geïntegreerd en dus een geheel vormt met de helmschaalstructuur. ‘Bovendien draagt KinetiCore bij aan gewichtsreductie, ondersteunt een betere ventilatie, verbetert de pasvorm en het comfort én leidt tot minder gebruik van plastic. Kortom, wij maken de helm veiliger en beter door materiaal weg te nemen.’