Nieuws

Minister Harbers: nu investeren in mobiliteit

Mark Harbers wil nu investeren in de Nederlandse mobiliteit. Het vertrekpunt is volgens de minister van IenW goed, maar er is sprake van achterstallig onderhoud. Dit zei hij vorige week dinsdag op de eerste Mobiliteits­Poort in Den Haag, een initiatief van de Mobiliteits­alliantie.

Minister Harbers: nu investeren in mobiliteit

De minister zette de hoofdlijnen van zijn beleid uiteen, dat grote overeenkomsten vertoonde met het Deltaplan van de Mobiliteits­alliantie. Het Nederlandse mobiliteits­systeem is internationaal gezien toonaangevend, maar naar het oordeel van Harbers is er echter op bepaalde plekken sprake van achterstallig onderhoud. Om onze goede uitgangspositie te behouden en te verbeteren ziet de minister in de Mobiliteits­alliantie een brede en waardevolle bondgenoot, ieder vanuit zijn eigen rol.

Strakke keuzes

De minister en het Deltaplan delen ambities die elk ook hun eigen uitdagingen hebben: forse bevolkingsgroei, klimaatdoelen, modernisering en een structureel groter maar begrensd budget. De rolverdeling moet worden bepaald en er zullen gezamenlijk strakke keuzes moeten worden gemaakt. Maar na meer dan 10 jaar bezuinigingen op infrastructuur, is het glas wat minister Harbers betreft dan ook “zeker halfvol” als het gaat om meer financiële middelen die dit kabinet vrijmaakt. Het is, zo betoogde hij, van belang om daarbij te kijken naar “de kleinste ingrepen met de grootste impact”. De minister zei eveneens uit te zien naar een kennismakingsronde langs de leden van de Mobiliteits­alliantie om te bespreken hoe de beschikbare miljarden op slimme wijze te investeren zijn.

Flexibel en multimodaal reizen

Samen met de Mobiliteits­alliantie wil de minister werken aan een groen en veilig, maar vooral ook toekomst­bestendig mobiliteits­systeem. Dat is een belangrijke pijler die zowel in het coalitieakkoord als het Deltaplan van de alliantie terugkomt. Flexibel en multimodaal reizen speelt hier ook een belangrijke rol. De minister ziet hier voor de overheid een faciliterende rol weggelegd. Bij het opschalen van Mobility as a Service “zal de overheid ondersteunen en faciliteren, voortbouwend op de Nederlandse traditie als handelsland”, aldus Harbers. De creatie en het beheer van de markt ligt bij de marktpartijen zelf.

Verkeers­veiligheid blijft speerpunt

Een halvering van verkeers­slachtoffers in 2030 en geen verkeers­slachtoffers meer in 2050. Dat zijn indrukwekkende ambities. Ook hier kijkt de minister naar de Mobiliteits­alliantie. Hij zei vooral op zoek te zijn naar partijen die niet afhaken op ambitie en optimisme, maar samen willen werken om de doelen in de toekomst écht te bereiken.

Lees de volledige speech van minister Harbers.