Het rapport wijst erop dat de gebruikersgroepen van e-fietsen en gewone fietsen aanzienlijk verschillen. Met name ouderen maken gebruik van e-fietsen, waardoor zij een verhoogd risico hebben op letsel door fysieke kwetsbaarheid en verminderde fietsvaardigheid. Bovendien leggen oudere e-fietsers over het algemeen meer kilometers af, wat het risico verder verhoogt. Echter, na correctie voor deze factoren blijkt het verschil in risico tussen e-fietsen en gewone fietsen grotendeels te verdwijnen.
Hoewel er geen significant verschil is tussen e-fietsers en gewone fietsers als het gaat om de ernst van het letsel bij een fietsongeval en het type tegenpartij bij het ongeval, tonen de cijfers wel aan dat oudere vrouwen een verhoogde kans hebben om op de Spoedeisende Hulp te belanden na een ongeval met een e-fiets.
Het rapport benadrukt de noodzaak van maatregelen om de fietsveiligheid te verbeteren, maar stelt ook dat deze maatregelen niet specifiek gericht hoeven te zijn op de elektrische fiets. Voor leden van de fietsenbranche is het belangrijk om op de hoogte te zijn van deze bevindingen, aangezien ze kunnen helpen om een beter begrip te krijgen van de veiligheidsaspecten en het risico van e-fietsen in vergelijking met gewone fietsen. Door dit inzicht kunnen leden passende maatregelen nemen om de veiligheid van fietsers in het algemeen te bevorderen, wat uiteindelijk bijdraagt aan een positieve ervaring en het vertrouwen in het gebruik van e-fietsen.
Bron: Fietsberaad CROW